kehidupan adalah satu nikmat

Saya hanyalah insan biasa yang cuba untuk menjadi luar biasa. tidak ada yang sempurna di dalam dunia ini tetapi tidak salah jika kita berusaha ke arah kesempurnaan...walau apa pun, semuanya kembali kepada Yang Maha Pencipta...jika diizinkan-Nya, maka dapatlah kita merasai nikmat yang hanya sementara ini...kehidupan adalah sesuatu yang sangat indah jika kita pandai mencorakkannya...LIFE IS BEAUTIFUL....

Sunday, May 8, 2011

Daun Pandan & Kegunaannya...

Assalamualaikum.....
Tahukah anda selain drp untuk membuat kuih, buat bunga rampai, masak lauk @ buat air gula, ada byk lagi benda lain yg boleh dibuat dgn daun pandan ni. Sy sekadar berkongsi maklumat. Mungkin dah ramai la yg tau pasal kelebihan daun pandan ni.


Makcik sy guna daun pandan untuk letak dalam almari baju. Katanya selain untuk memberi bau harum dlm almari, daun pandan mampu untuk mengelakkan drp lipas dtg berkunjung ke dalam almari baju tu. Hmmm...mcm pelik jugak kan? Tapi itula hakikatnya. Mungkin aroma drp daun pandan tu boleh buat lipas xnak datang. Caranya ialah dengan mengambil 2-3 helai daun pandan, lap bagi hilangkan habuk2 tanah, kemudian simpul dan letak di bahagian yg diperlukan.
Selain itu, simpulan daun pandan juga boleh menghilangkan bau busuk dalam fridge. Tak perlu la nk beli “thirsty hippo” yg mahal2 tu ye. Agak2 daun pandan dah kering, boleh la ganti dgn yg baru. Bukan keluar modal pon kan?
Haaaaa....yg sy nk highlightkan di sini adalah, daun pandan boleh menghilangkan bau cili @ bawang pada blender di rumah anda... Sekarang kan tgh musim “blended orange cake”. Bertuah la bg sesiapa yg ada 2 blender di rumah. Bagi yg ada satu je blender kan mesti mcm risau2 takot kek tu ada rasa pedas cili ke kan? Petua ni sy dapat drp mak sbb kami selalu gune blender aje kalo nk wat roti jala atau kuih cara. Caranya ialah.....

1. ambil 4-5 helai daun pandan, cuci sekali lalu pastu potong pendek2.

2. masukkan dlm blender, pastu masukkan air sehingga 3/4 penuh, blend ajela sampai daun hancur.
3. buang sisa2 itu dan basuh blender anda bersih2.
4. tiada sudah bau cili, boleh la buat blended orange cake ye!

ini la rimbunan daun pandan di belakang rumah sy...hadoi... kekadang risau aje kalau2 keluar mende2 pelik dr sana...sape2 nk, meh la dtg sini. sy bg free aje!. selamat mencuba!


6 comments:

IXORAROXI said...

wahhhh tips yang berguna tu.kat rumah akak pun ada tanam, tak pernah beli...kalau kat KL boleh buat jual tu banyaknya daun pandan awak tu

Unknown said...

nani
seronoknya masuk sini
ceria dan mengenyangkan..huhu

Nuwairani said...

kak ixora : kat cni kalau nk jual konfem x lakunye.kalau sy kt kl, konfem dh jadi duta pandan. heheh.

kak za : hihih...saje mengisi masa lapang yg ada...blog utk kerjaya cikgu, belum masuk dlm plan list lg...

Cheq Sue said...

Nuni...daun pandan ni memang byk guna...saya selalu guna utk perfume keter (itu je yg buat sy x mabuk)& rebus utk mandi time2 nk jadi pompuan melayu terakhir gitew... harummmm

Nuwairani said...

hahahahahahahahha!!!!! i loike ur last statement!! wah! pasni hari2 i mandi dgn daun pandan. erm...tula... byk sgt kt blkg rumah, sampai dh xtau nk watpe.selalu amik pon utk masak nasik lemak je

pak muliadi said...

KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل

KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل


KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل