kehidupan adalah satu nikmat

Saya hanyalah insan biasa yang cuba untuk menjadi luar biasa. tidak ada yang sempurna di dalam dunia ini tetapi tidak salah jika kita berusaha ke arah kesempurnaan...walau apa pun, semuanya kembali kepada Yang Maha Pencipta...jika diizinkan-Nya, maka dapatlah kita merasai nikmat yang hanya sementara ini...kehidupan adalah sesuatu yang sangat indah jika kita pandai mencorakkannya...LIFE IS BEAUTIFUL....

Monday, May 30, 2011

Kari Ayam Nyonya + Roti Arab

Assalamualaikum....Selamat Pagi semua!!!

Sarapan di mana...??? Heheh...Hari ni sy terlebih rajin sikit, bgn jam 6 pagi (sebab dh terbiasa terjaga jam 5.30 pagi di Sabah) kemudian solat subuh n terus masuk dapur buatkan sarapan. Semalam sampai rumah jam 8.15 malam pastu solat maghrib terus sambung isyak then siapkan makan malam. Pertama kali seumur hidup sy masak KARI AYAM!!! Kari bukan sebarang kari, ini kari nyonya, hokay! 


Sebelum mula masak tu baru la terkehel2 nk kuarkan ayam dr fridge. Lupa betol nk gtau Pejal suruh kuarkan ayam awal2 (naseb baik ayah dh masakkan nasik). Ada 2 bijik telur yg sy bawak balik dr kenduri pon sy campak aje dlm kari tu. Lantak la situ. Kalau x buat mcm tu, x habih telur tu nanti. Saya tengok ayah makan nasik + kari ayam tu penuh berselera sekali. Siap bertambah2 nasiknya. BTW, dun ever2 ask me for the recipe. Heheh...Sebabnya sy guna perencah kari segera jenama ALIF~~ 


Ampunnn...Bukan sbb malas nk masak, tp mmg x pandai masak kari. Seriously, rasa karinya sama mcm mak sy masak. Hanya perlu tambah air, garam, gula & asam jawa. Terus jadi! Memang sesuai utk mereka yg tinggal jauh drp kawasan tropika yg susah nk dpt bekalan santan. Sy selalu jugak beli perencah yg mcm ni utk dikirim kpd yg di sinun~~

Jadi, utk bekfes pagi ni sy buatkan roti arab lagi. Boleh dapatkan resepinya di sini atau pun di sini. Kiranya ni resepi ulangan je. Kali ni saje nk tunjuk skill dpn ayah. Heheh... Soalan best ayah tanya, "kenapa ada yg yg tak kembang?" Haish ayah ni. Tak paham2 lagi ke anak dia ni bukannya pandai masak lagi. Nanti la sy buat 10 x baru dapat semua kembang ye ayah!

ni la ghupe kari ayam nyonya. konon2 le tu. padahal masak yg segera aje. Pendek kata sape2 yg dapat kunjungan mak mertua secara mengejut tu boleh la masak pakai perencah ni ye. Jangan xtau, ALIF bukan saja keluarkan produk minyak masak, tapi ada byk lagi bahan makanan lain. Sy x sempat snap gmbr yg lain sbb dh pos awal ke sinun.

kopi 0 ayah buat pagi tadi. tak pahit, tak pekat, tak jugak cair. ngam2 aje...TERIMA KASIH AYAH~~~~

2 comments:

IXORAROXI said...

akak pun makan roti arab dan kari ayam pagi tadi tapi bukan buat sendirilerr, makan di R & R Pagoh :D

nuwairani ismail said...

hihih...berkebetulan pulak serela kite pagi tadi ye!