kehidupan adalah satu nikmat

Saya hanyalah insan biasa yang cuba untuk menjadi luar biasa. tidak ada yang sempurna di dalam dunia ini tetapi tidak salah jika kita berusaha ke arah kesempurnaan...walau apa pun, semuanya kembali kepada Yang Maha Pencipta...jika diizinkan-Nya, maka dapatlah kita merasai nikmat yang hanya sementara ini...kehidupan adalah sesuatu yang sangat indah jika kita pandai mencorakkannya...LIFE IS BEAUTIFUL....

Sunday, May 15, 2011

Rajinnye!!! Anak sape la ni....? - Kuih Siput

Assalamualaikum...selamat petang semua! 
Haaa.....spt dijanjikan la ye, nk buat 'projek' hujung minggu...Cik hosmate tgh siap2 nk kuar makan, tp sy xnak ikut gara2 nk siapkan mende alah ni. Sebelum dia kuar, sempat lagi dia menjeling dan soalan best terkeluar dr mulutnya, "ko pnah buat ke kuih ni?" Huhuh...."tengok kaki la..." tp sy jawab dlm hati je...heheh....mak oi, punya jenuh nk perabih setengah kilo tepung ni...abih lenguh segala kaki & tangan menggentel siput sedut ni. Mula2, berdiri, pastu duk atas kusi, dh lenguh, bersila kt bawah plak, rasa mcm nk kebas2, berlunjur plak. pastu berdiri balik...Hadoi... Sambil menggentel satu demi satu, terfikir dlm hati "kenapa la aku x buat siput gunting mcm CS tu ye?" x lama kemudian, tengok2 dah habis pon menggentel walaupun buat sambil membebel sorg2... hasilnya...? TADA!!!!

kiut tak? kiut tak siput i??? heheh (sempat lagi perasan sorg2!)

sambil2 menggoreng tu, sempat lagi masuk mulut sikit2...

Ni sebenarnya projek raya tahun lepas sy dgn kakak sulung di Rawang. Mulanya projek berdua, last2 tinggal haku sorg je kt dapor. Chetttsss! Resepinya kami bantai2 aje.

Kuih Siput Gentel

bahan :
1/2 kilo tepung gandum
2 sudu makan marjerin (agak2 dlm 100g la)
1 sb jintan putih * (sy guna serbuk)
1 sb jintan manis * (sy guna serbuk)
1 sb udang kering * (sy ganti dgn kuib bilis seketul)
1 sb cili kering mesin
1 sb serbuk kari
1/4 sk garam 
1 sk gula
air secukupnya
minyak untuk menggoreng
daun kari digoreng bersama

cara :
  1. Tumbuk bahan bertanda * satu persatu hingga lumat. (sy guna serbuk aje sbb mudah).
  2. Campurkan semua bahan dari tepung sehingga gula. Gaul sebati.
  3. Masukkan air sedikit demi sedikit sehingga membentuk doh. (jangan terlampau lembik, takut nanti susah nk gentel)
  4. Daun kari 3-5 helai dicarik2 halus dan digaul dlm doh (kalau suka la). kakak sy suka buat mcm tu. kali ni sy xde stok daun kari.
  5. Gentel doh sebesar setengah jari kelingking, kemudian gentel pd acuan kuih siput. Buat sampai habis.
  6. Panaskan minyak dan goreng api sederhana perlahan sehingga masak garing. 
  7. Bila dh sejuk baru simpan dlm bekas kedap udara.
  8. NOTE : KALAU TAKUT KUIH NI KERAS, BOLEH GENTEL SIKIT (5-10 BIJI) KEMUDIAN GORENG DULU...KALAU KERAS, CAMPUR DENGAN SEDIKIT MARJERIN...KALAU RAPUH SANGAT, TAMBAH TEPUNG & AIR..
Senang kan...????? Tak payah lagi beli yg RM1 = 20 biji tu...

bila cik hosmate balik, dia pon try, "HMM...SEDAP! TAK MASIN SANGAT"

12 comments:

IXORAROXI said...

memang rajin sungguh Nuni ni..cantik2 pulak tu gentelnya.selalunya hasil kesabaran tu memang berbaloi!

nuwairani ismail said...

ahahhahahahah...akak ni puji2 ada le tuh nk nyuruh baling2 kt skrin komputer.hehhe....bukan pe ka..kalo dh teringin sgt tu mmg kene buat jugak...

HASNIZA IBRAHIM said...

Nen..mung guno acuan hok kayu ko hok plastik?? Aku pernah biat mulo..tp dia xbrapa nak lawa..licin jah siput2 tu.. Hok mung wat ni beralun lawa jah..tp aku salut ah..rajin sungguh mung..

nuwairani ismail said...

nieza : aku guno hok plastik. mungkin mu wat x cukup marjerin kot.kalo marjerin cukup, doh jadi sedikit keras dan bentuk kekal walaupun semasa goreng dan selepas. tp rapuh utk dimakan (x sakit gigi la nok mamoh). setengah org letak marjerin sikit jah. tapi gak, sekso jiwo rago la nok mamoh.

Sue's said...

hoyehhhh...hoyehhhh... mujur siput kita ada lagi... keh keh keh

nuwairani ismail said...

aloh cheqsue...dia buke nk taye resepi siput gunting dia..nok tau jugop...

Along Maklong said...

meme comel sangatlah kuih mung ni nani.. kiro luluh doh.. hehe..
tahun depe buleh nikoh doh.. jange lupo jemput mokcik deh.. kahkahkah..

nuwairani ismail said...

hihih....malu sy dgn pujian melambung makcik..hihih...insyaallah dijemput...jgn x dtg plak tau..

CT Delima said...

Assalamulikum Nani

Kenapa rajin sangat ni. meh duduk berjiran dengan kak ct. kak ct memang peminat kuih siput ni. makan suka nak buat kompom malas. sebab dok gentel2 tu sorang2 yang nak makan banyak mulut.. hehehe

ada lagi tak ni nani, bak sebalang.. ngeeee

nuwairani ismail said...

waalaikumussalam kak ct.lucu plak kak ct ni...hihih...ni pon dh kire malas dh. beli acuan siput setahun yg lalu.bila duk kemas2 dapur, terjumpa plak.siap berbungkus elok lagi.apa lagi, projek di hujung minggu la jawabnya.boleh la berblogging sambil2 kunyah2.heheh

faieza aaroonf said...

salam..selamat hari guru ..cikgu n..bnyak dpt gift dr murid2 hari ni..:)
rajinnyer cikgu ni...bagus2...
akak pun suka kuih siput..tp wat versi gunting jer..maklumla..rajin..huhuh..akak biasa letak telur n santan sikit.,,maklumla..gg dah kurang,,:)

nuwairani ismail said...

w'salam kak...terima kasih....ala, kalau dh sekolah menengah ni budak2 x peduli sgt dh pasal hadiah.hmm..kuih siput nuni ni simple aje.main masuk je bahan kt dapor...ada masa2nya jugak nk buat.kalo dh malas tu, xyah cakap la.sanggup lagi berlapar.heheh