kehidupan adalah satu nikmat

Saya hanyalah insan biasa yang cuba untuk menjadi luar biasa. tidak ada yang sempurna di dalam dunia ini tetapi tidak salah jika kita berusaha ke arah kesempurnaan...walau apa pun, semuanya kembali kepada Yang Maha Pencipta...jika diizinkan-Nya, maka dapatlah kita merasai nikmat yang hanya sementara ini...kehidupan adalah sesuatu yang sangat indah jika kita pandai mencorakkannya...LIFE IS BEAUTIFUL....

Friday, May 20, 2011

Sotong Goreng Kunyit Sempoi!

Assalamualaikum...Selamat Petang...
Huhuh....x padan dengan bersedih makan nasik putih + 15 ekor ikan bilis smlm, hari ni bantai lagi pari + sotong. Huhuh....Malas nk beli sayur, jd makan mana yg ada dlm fridge jela. Kalau kt Sabah ni seafood mmg murah! Sbb tu la muka pon dh naik2 resdung, toksin pon berkumpul byk dlm badan...Mak pulak x habih2 suruh cek kolesterol...Tapi alhamdulillah masih lagi diberi kesihatan yg memuaskan sehingga sekarang... 

Ni menu kedua sy mlm ni. SOTONG GORENG KUNYIT SEMPOI.
bahan : (utk 2-3 org makan)
6 ekor sotong saiz sederhana dipotong 4
2 ulas bawang putih - dihiris
1/2 biji bawang besar - dihiris halus
1 sb serbuk kunyit
5 biji cili padi
garam secukup rasa
minyak utk menumis

cara :

  1. Gaul sotong dan kunyit kemudian goreng tanpa minyak sehingga air sotong hampir kering.
  2. Ketepikan sotong dlm kuali, masukkan sedikit minyak dan tumis bawang putih hingga layu.
  3. Gaulkan sotong bersama bawang putih dan masukkan bawang besar dan cili padi.
  4. Perasakan dengan garam dan sebatikan.
  5. Sedia untuk dihidangkan!!

ini jela resepi ekspres yg senang dimasak...

12 comments:

Kak Rosaliza said...

nuni..akk suka sutun goreng kunyit gini..sedap je mkn ngan nasi panas

nuwairani ismail said...

hahah! betol tu kak...suke sgt kalo mkn ngn nasik panas2 tu.hosmate nuni kunun2 nk diet siap tambah2 lagi...

Sekamar Rindu said...

salam..

kalau makan kat luar kan...menu ni akan saya oder..:))

Zazas said...

baru makan sambal sotong semalam, nani nak tau berapa harga sotong sini? Rm10.00 satu kilo. Rasa nak pitam time bayar..hukhuk!

IXORAROXI said...

sotong goreng je ke?tak ada nasi ke?menu sempoi ni bahaya dik, mahu tak cukup seperiuk nasi dibuatnya!

nuwairani ismail said...

sekamar rindu : kadang2 menu yg ringan2 ni lagi sedap ditelan..

nuwairani ismail said...

kak za : cni kalo sutun saiz biasa tu dlm RM6-7 sekilo..muros sgt2....

nuwairani ismail said...

kak zora : tu le masalahnya...menu sempoi mcm ni buat nasik satu periuk x cukup!

Citarasa Rinduan said...

ala............
bab makan mmg semua okey.
tapi lepas makan bab mengaru tu yang tak tahan..

kalau kak ayu okey jer..
masalahnya MIL, dia alah

so, kak ayu ganti ayam jerlah nanti

nuwairani ismail said...

owh....aah kan....ganti dgn ayam pon ok jugak! gud idea la kak ayu!

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

masak camni pon kdg2 nambah2 nasi bila makan...

nuwairani ismail said...

kak atie : hihih....ada masanya rasa mcm xnak makan lauk yg heavy2...memadai lauk yg simple mcm ni..