kehidupan adalah satu nikmat

Saya hanyalah insan biasa yang cuba untuk menjadi luar biasa. tidak ada yang sempurna di dalam dunia ini tetapi tidak salah jika kita berusaha ke arah kesempurnaan...walau apa pun, semuanya kembali kepada Yang Maha Pencipta...jika diizinkan-Nya, maka dapatlah kita merasai nikmat yang hanya sementara ini...kehidupan adalah sesuatu yang sangat indah jika kita pandai mencorakkannya...LIFE IS BEAUTIFUL....

Tuesday, May 24, 2011

Roti Arab Dengan Kari Daging

Assalamualaikum....Selamat Petang...
Hari ni sy kene berkursus di Bandar Sandakan. Ni baru ada masa nk hupdate blog. Okay, semalam sy ada bagi 3 potong kek pisang untuk Kak Jun. Oleh kerana x bawak banyak ke sekolah, jadi sy bagi senyap2 utk kak jun sorg je. Sekali, bila dh balik kursus ada nmpk bekas berbalut plastik hitam. Tekan2 mcm ada benda lembut. Bila bukak, ada sambal belacan + 3 ketul roti arab!! 

Oleh kerana ada tetamu di rumah, jadi ngam2 je 3 ketul tu kami bedal sorg satu. Bila dh abes, memasing buat muke x puas ati sbb x cukup..Kari daging yg smalam masih banyak. Terus sy ambil tepung dan uli separuh adunan untuk makan malam ni. Alhamdulillah dapat jugak dalam 8 ketul...Tapi yg x bestnya bentuk roti ni x cantik mcm yg kak jun buat...huhuh....Takpe, pertama kali seumur hidup la katakan...

saya C&P aje dr MyR..halal ye kak fiza...

ROTI ARAB resepi asal : Kak Fiza
  • BAHAN A :
  • 1 peket (11gm) yis mauripan
  • 1 Sb gula
  • 1/4 cawan air
  • BAHAN B :
  • 500 gm tepung gandum
  • 1 sk garam
  • 1 sb gula
  • 2 sb marjerin @ mentega
  • 200 ml susu cair
  • minyak utk menggoreng
  • Air secukupnya -masukkan sikit -sikit semasa menguli.

Cara-cara

  1.  penyediaan yis (bahan A):masukkan yis dlm mangkuk + gula + air dan kacau. tutup dan biarkan sebentar.yis yg elok ia akan berbuih.
  2.  Tepung gandum + gula + garam + marjerin ,gaul sebentar dan masukkan bancuhan yis tadi.
  3. kemudian masukkan susu.sambil tu tambah air sedikit2.uli hingga jadi doh.
  4.  Doh harus lah lembut dari doh roti canai.tak perlu uli hingga licin spt buat roti2 lain.tak mengapa jika adunan melekat ditangan,jgn tambah tepung.
  5. tutup dengan kain lembab dan perap selama 1 jam.
  6. selesai perap,tumbuk2 kan doh utk mengeluarkan angin dan bahagikan kepada 16 ketul.buat bulat2.
  7.  Ambil sebiji dan canai.jgn terlalu nipis.agak2 sndir lah ye..!kemudian letak di dlm dulang yg telah ditabur sedikit tepung.canai hingga habis.
  8.  bila selesai semuanya boleh digoreng.semasa menggoreng simbah2 kan minyak ke atas roti dan ia akan mengelembung.api jgn terlalu kuat sbb jika minyak terlalu panas roti x sempat kembung.
  9. alih2 kan roti dan masak hinga kekuningan.angkat dan toskan.siap utk dihidang.
  10. Enak dicicah dgn sambal sardin,ikan bilis,kari ayam & daging.SELAMAT MENCUBA..!

doh kene canai leper setebal 5 cm baru boleh kembang cantik.

sy buat x berapa jadik...urrmmmm.....xpe..kali kedua buat mesti cantik!

ada org kata kari tu nmpk sedap. huhuh.... jangan tanya sy resepinya sbb tu cik hosmate yg masak. sy buatkan roti aje..

20 comments:

Sue's said...

Jadi dah tu...comel je napok...yg ptg makan pun abes

nuwairani ismail said...

nok oyaknyo sebutir tu jah bentuk comel molek.nuni buat 200 cawan tepung.rupanya kene bahagi dlm 10-12 ketul agaknya baru boleh jd bentuk comel2..

cik cek said...

Oke pe kak cek tgk roti arab ni...mulat2 je bentuknya...sedapnya makan ngan kari daging...:)

nuwairani ismail said...

terima kasih kak cek..bermunga2 bila ada org puji.heheh....mmg best resepi kak fiza ni.boleh cuba lagi pasni.

Aishah @ Ariffin @ Aqil said...

sedap nampak nih...leh hulur bekas tapau...heheheh...

Kak Rosaliza said...

assalam nuni, canti sangat dh tu roti arab, elok je kembOOOngnya

Juwita Jamaludin said...

bawa bekas ni nak makan roti arab... :)

hazila said...

Salam ziarah. Bestnya dapat makan roti arab dengan kari daging.

NuRuL -uYuL- said...

fuhh ..kembung 2 ... ctk sgt ..penah wat tp xjd ..waaaaaa.... meh ato ke johor cikit .... hihihihi ^_^

nuwairani ismail said...

kak aisyah : bak cni tapau tu.ade seketul lagi ni.heheh

nuwairani ismail said...

w'salam kak rosaliza : yg betol2 elok kembooongnya tu sebijik je...

nuwairani ismail said...

kak juwita : kalau dapat buat sendiri lagi puas hati..kalau nk jugak yg ni, meh la dtg sabah.heheh

nuwairani ismail said...

kak zila : mmg best dgn kari daging.pasni nk try makan dgn sambal bilis la pulak.

nuwairani ismail said...

kak nurul : nuni ada buat tebal sikit.pastu xnak kembong.rupanye xleh tebal2.kene buat kecik2 comey nipis je baru boleh kembung.

IXORAROXI said...

dah lama akak teringin nak buat roti arab ni tapi sebab akak on diet, tangguh dulu lerr...pekena ngan kari, perghhhh!

nuwairani ismail said...

ala kak ixora...ok je tuh...akak buat, tp bg org lain makan.akak tukang tengok aje...heheh...nuni pon dlm proses on diet gak.tp dh turun 7kg ni makan balik.harap2 leh menten aje la sementara nk turunkn 12kg lagi.

IXORAROXI said...

turun 7kg?Nuni buat apa eikk...patut akak tengok ada track diet kat tepi tu :D

nuwairani ismail said...

dlu nuni makan nasik 3x sehari.,mmg byk la.setiap kali makan sebuk nk menambah.pastu cuba kurangkan jd sekali sehari kmdn sekali dlm 3 hari kmdn sekali seminggu.mmg amik masa.tp turun la.baju konvo yg tahun 2008 dh muat balik.suke sgt2.pastu skrg bila dh turun, makan nasik jugak sekali sehari cuma kurangkan kuantiti nasik.byk ratah lauk jela.kalo x pon makan bihun sup ke..itu jela heavy meal sehari2..

kaksu said...

assalammualaikum nuni, belon akak lambat sampai sini...baru ternampak roti arab mu yg cantik membulattt bila dah goreng tu....terasa lapar pulak malam2 ni...

nuwairani ismail said...

waalaikumussalam kak su..hihihi...lenkali jgn naik belom.naik jet terus baru cepat sampai.