kehidupan adalah satu nikmat

Saya hanyalah insan biasa yang cuba untuk menjadi luar biasa. tidak ada yang sempurna di dalam dunia ini tetapi tidak salah jika kita berusaha ke arah kesempurnaan...walau apa pun, semuanya kembali kepada Yang Maha Pencipta...jika diizinkan-Nya, maka dapatlah kita merasai nikmat yang hanya sementara ini...kehidupan adalah sesuatu yang sangat indah jika kita pandai mencorakkannya...LIFE IS BEAUTIFUL....

Tuesday, May 10, 2011

Kerajinan Dalam Kemalasan ~Bilis Kicap

Assalamualaikum semua!!!!
Hari ni cikgu terlebih rajin plak ye. selalunya makan bende ngarut2 je sebelum gi sekolah. hari ni siap masak utk lunch lagi tau! puas duk pikir nk masak pe. yela kan, skrg harga gula naik lagi hari ni. terpaksa la cari idea nk masak benda lain selain kuih2 yg guna byk gula tu. teringat plak goreng bilis kicap cikgu cheq mc sue kite tu. selalunya sy buat sambal bilis + kentang + tempe gorang garing. kali ni nk cari kelainan sikit la. hah! apa lagi, bahan mmg dah ade, on saje la!

simple dan menyelerakan

hihih...malas nk salin balik, sy copy paste je drp blog cheqsue ye...

Bahan-bahan :
  • Segenggam ikan bilis
  • Sebiji kentang besar - buang kulit & hiris sedang2
  • Cili padi secukup pedas - hiris (sy taruk 10 tangkai ye)
  • Sedikit kicap masin / manis (sy guna kicap manis cap kipas udang)
  • Minyak untuk menggoreng
  • Sebiji bawang besar - mayang

Cara-cara

  1. Goreng ikan bilis dan ubi kentang berasingan (masak / garing)
  2. Menggunakan minyak yang sama, kurangkan sedikit dan tumis bawang besar dan cili padi
  3. Bila dah layu dan wangi, masukkan ikan bilis dan ubi kentang yang telah digoreng tadi
  4. Goreng seketika dan masukkan kicap masin / manis secukupnya... Jangan le banyak...masin kang
  5. Biarkan mesra seketika. Siap... 
senang kan??? so, xde alasan lg nk cakap x pandai masak, ok!


5 comments:

Sue's said...

Amacam? ada power tak? Pemedas ghupenye mc nuni nih....

IXORAROXI said...

baling skit luar skrin, tapi pelan2 tau, kang pecah pulak skrin!:D

nuwairani ismail said...

cheqsue : kalo x pedah, x lalu nk make.huhuh

kak ixora : hahah...nk kene baling jugak ke..? ala....ni makanan org bujang yg pemalas je...

Someone you don't know said...

akan ku coba. tp ikan bilis kat sini liat2. yg ada jenis grade tak bagus pny. dah le mahal..sob sob. kena mintak pos ikan bilis dari msia laaa..

nuwairani ismail said...

kalau sy, rela pos dr mesia la kalo mcm tu.skrg sy duk sabah dpt bilis murah2 n segar.so, xde masalah.ala, pos bukan mahal sgt pon kalo nk banding kualiti bilis yg dapat nanti.heheh..berbaloi2