kehidupan adalah satu nikmat

Saya hanyalah insan biasa yang cuba untuk menjadi luar biasa. tidak ada yang sempurna di dalam dunia ini tetapi tidak salah jika kita berusaha ke arah kesempurnaan...walau apa pun, semuanya kembali kepada Yang Maha Pencipta...jika diizinkan-Nya, maka dapatlah kita merasai nikmat yang hanya sementara ini...kehidupan adalah sesuatu yang sangat indah jika kita pandai mencorakkannya...LIFE IS BEAUTIFUL....

Wednesday, June 1, 2011

Alhamdulillah...Ku Syukuri Nikmat-Mu

Assalamualaikum....Selamat sejahtera....
Mula2 rasa mcm xnak masuk entry ni. Tapi setelah di edit2 menunya, last skali masuk jugak la... Bukan ape, nk cite jugak la. Kat rumah ni mmg x pernah x ada ikan kering. Pendek kata MESTI ada! Ya, mak sy ni cerewet sikit orgnya bab makan. Kalau sy masak x sedap, dia rela lagi makan nasik ngn ikan kering (sedey kan?) Huhuh...Ikan kering bukan sebarang ikan kering tau. Ni ikan gelama kering yg lemak2, kurang masin dan agak mahal harganya tu. Mak pernah beli dgn harga RM40-45 sekilo!! 

So far, sy x jumpa lg ikan jenis ni kat tmpt lain. Ikan ni kalau digoreng lama pon xkan keras n hangit mcm ikan lain la. Ada bau busuk2 lemak. Hihih...Tapi sedap tau. Suke makan yg jenis ni sebab memang dh sedia dibuang perutnya. Jadi, kita rasa sedikit terjamin la dengan tahap kebersihannya tu.

ini la rupa ikan yg telah dimekap sikit2. Sy cuma tambah cili padi potong n bawang besar hiris. Padanan aroma ketiga2 bahan itu sudah cukup membangkitkan selera.

ini pulak sawi masak air. letak bawang putih n udang kering je. Ayah siap hirup lagi kuahnya. Hihih...

p/s : Alhamdulillah...rezeki yg sedikit dan ringkas ini dinikmati dengan penuh rasa syukur,...

10 comments:

Along Maklong said...

nani..
makcik paling suuuka lauk macam ni.. kalau ada sambal belacan ke samabl tempoyak.. lagi terangkat ko..

nuwairani ismail said...

cili banyak aje kt pohon...tp malas betol nk tumbuk.usahkan nk tumbuk, blend pon malas.

IXORAROXI said...

kalau malas tumbuk hiris2lerr, pastu tambah kicap...makan tak sedor nasi dah habis seperiuk dik!

nuwairani ismail said...

adus...cuti 2 minggu kt kg naik 20 kilo la gamoknye kalau asik makan habih seperiuk. hihih...

Nieza said...

assalam....sedapnya menu ni...btw tq sudi singgah my blog..saya follow juga yer:)

nuwairani ismail said...

terima kasih nieza folo sy.ini menu org malas masak sebenarnya..heheh...main masuk aje bahan yg ada kat dapor.

impian dulena said...

tengok menu sawi nie.. rasanya dah lama akak tak masak menu nie kat umah hehe.. nie menu favourite hubby akak hehe..cuma akak ada pecahkan telur lagi dalam ini kuah hehe..so anak-anak yang x makan sayur dia makan telur..jimat nak masak yang lain hehehe...

AI said...

ikan masin - peberet dak bujang kecik kat umah...tapi xleh le bg ari2...hehe

nuwairani ismail said...

akak, sy tak terfikir pulak nk pecahkan telur kt dlm tu...haha...telur pon bukan main mahallg skrg.hari tu beli RM2 5bijik je dpt.dahla gred C, hampeh betol.

nuwairani ismail said...

Al : kalau anak buah sy, ikan masin ni siap ratah lagi,adoi, ntah apa pesen la budak2 ni.kite yg nengok tu rasa seriau.