kehidupan adalah satu nikmat

Saya hanyalah insan biasa yang cuba untuk menjadi luar biasa. tidak ada yang sempurna di dalam dunia ini tetapi tidak salah jika kita berusaha ke arah kesempurnaan...walau apa pun, semuanya kembali kepada Yang Maha Pencipta...jika diizinkan-Nya, maka dapatlah kita merasai nikmat yang hanya sementara ini...kehidupan adalah sesuatu yang sangat indah jika kita pandai mencorakkannya...LIFE IS BEAUTIFUL....

Tuesday, June 7, 2011

Asam Pedas Ikan Kembung

Assalamualaikum...Selamat Tengah hari...

Dah lunch hari ni??? Beriya betol sy nk masak hari ni sebab ada 6 kuntum bunga kantan dr kampung yg ayah petik kt depan rumah nenek. Nenek kata x laku nk jual bunga kantan sbb byk sgt org tanam ni kat kg. Hmmm...Kalau kt Sabah, susahnye nk jumpa mende2 ni semua...Jadinya terhasil la Asam Pedas Ikan Kembung. Kali ni sy buat versi campuran sendiri dan mak sy.

Asam Pedas Ikan Kembung

Bahan :
1 inci halia *
1 inci lengkuas *
1 inci kunyit hidup *
1 biji bawang besar *
3 ulas bawang putih *
5 tangkai cili kering *
5 tangkai cili padi *
2 biji tomato - hiris bulat
3 batang serai -dititik
1/2 inci belacan
4 kuntum bunga kantan -belah dua
1 ikat daun kesom -ambil daunnya
1 genggam asam jawa -digaul dgn air
3 ekor ikan kembong - potong dua
minyak untuk menumis
garam dan gula

Cara :

  1. Kisar bahan * dan tumis hingga garingdan masukkan tomato (petua utk memekatkan kuah).
  2. Tambahkan air asam jawa. Kacau hingga mendidih.
  3. Masukkan serai, bunga kantan dan belacan. Jika terlalu pekat, boleh tambah air.
  4. Campakkan garam, gula dan ikan. Masak seketika sehingga ikan lembut kemudian masukkan daun kesom.
siap dengan senduknya sekali, ko!

idea mak sy la tu suruh letak hiasan bagai kt atas tu. huhuh...apapun...TERIMA KASIH mak.....

9 comments:

Juwita Jamaludin said...

Nani., nampak berselera sungguh la lauk ni.. Lapar plak perut jadinya ..:) sedap nampak warna merahnya menyerlah

Nuridah said...

Assalamualaikum Nani,

asam pedas,paling febret sekali...akak mkn mesti bertambah2..nk2 ader daun kesom lagi sedap...pasti laju mkn.

AI said...

- nuni, betol ke ikan kembong tuh? hehe...

Nuwairani said...

Kak ita : ni la baru nmpk pekat sikit kuahnya.kawan ajar kalau nk kuah pekat, blend aje bawang besar sekali dgn bahan2 lain.buat hari tu, ada org komplen rupa asam pedas mcm kuah tomyam.heheh

Nuwairani said...

kak nuridah : kalau sy makan asam pedas, balik2 duk kutip daun kesomnya. heheh...kalau ada bunga kantan pon sama.aroma dua2tu kalau bercampur...perghhh!!!

Nuwairani said...

Al : you jgn nk malukan i depan mak mertua i plak nanti...hihih....(sebenarnya duk keliru2 lagi ni)

eppoe said...

hahahahaha..photoshoot mengalahkan majalah RASA! TORBAIK!!!!

Nuwairani said...

eppoo! terima kasih...setiap hari adalah pembelajaran baru...

pak muliadi said...

KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل

KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل


KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل