kehidupan adalah satu nikmat

Saya hanyalah insan biasa yang cuba untuk menjadi luar biasa. tidak ada yang sempurna di dalam dunia ini tetapi tidak salah jika kita berusaha ke arah kesempurnaan...walau apa pun, semuanya kembali kepada Yang Maha Pencipta...jika diizinkan-Nya, maka dapatlah kita merasai nikmat yang hanya sementara ini...kehidupan adalah sesuatu yang sangat indah jika kita pandai mencorakkannya...LIFE IS BEAUTIFUL....

Friday, June 17, 2011

Pucuk Paku Goreng Belacan + Cili Jeruk & Kisah Di Sebaliknya

Assalamualaikum....Selamat petang....(petang lg ke?)

Hari ni masih juga sama seperti semalam, kelmarin dan hari2 sebelumnya..(x sempat makan di sekolah disebabkan keje yg amat byk). Jadi, sy hanya bawa bekal kek span strawberi yg dibikin semalam utk alas perut sepanjang hari ni. Bila balik dr sekolah, cik hosmate gtau ada cikgu yg tinggal di ladang kelapa sawit bagi satu ikat pucuk paku. Alhamdulillah...semoga dimurahkan rezekinya...

Jadi, godek2 fridge, sy hanya ada bilis + ikan masin utk dijadikan lauk. Ok la tu kan? Jadi, itu la menu makan malam sy pada mlm ni...

 pucuk paku goreng dengan belacan + cili jeruk....SEDAP~~~~

ikan masin goreng. (xtau ikan ape sbb sy buta sikit bab ikan)

Ada kisah di sebalik pucuk paku tu.... Pernah suatu ketika (cerita 5-6 tahun yg lalu) mak suruh sy potong sayur pucuk paku. Jadi seperti biasa (sebenarnya x biasa jugak) sy pon main potong la. Batang2 yg keras tu sy buang dlm tong sampah...Yela kan, amik setakat mana yg pisau lut potong jela. Sayur ni sy buat masak lemak lada hitam. Sedap tak terkata...Huhuh....

Sekali bila dh sampai waktu makan, mak gigit2 batang2 pucuk paku tu sambil membebel2. Katanya, "Orang kalau siang sayur ni mesti banyak yg buang drp yg amik. Ini dgn batang2 keras pon dia amik jugak. Orang nk makan pon x boleh. Macam ni ha (sambil dia keluarkan batang pucuk paku dr mulutnya) mane boleh gigit. KERAS! Tula, dh nama je pompuan, tapi xtau buat keje dapur. Macam mana nk masak kt rumah mak mertua ni nanti!".

Amik ko! Panjang berjela dia membebel...Adoi...Kalo dh namanya mak...Mase tu ayah dengan penuh berselera makan pucuk paku yg sy masak tu. Takde pon timbul isu batang keras ke apa...Pastu, the best part is apabila ayah menyambung lagi ayatnya, "Takpe, nanti dh kawen, kalau mak mertua tanya, Nani ckp la <"Ayah sy boleh je makan pucuk paku ni">" (dengan muke x puas hati, mak pon menjeling ayah sambil memakan nasik putih dengan ikan kering). Alahai mak~~

14 comments:

Sue said...

sedapnya pucuk paku...wak kerabu

nuwairani ismail said...

alos! teringin pulok nok make kerabu...tp gak leceh sikit la main ngn kerabu ni.kalau mkn ramai2 berbaloi la jugak.

Along Maklong said...

selalu nak komen jadi hilang.. huhu..
makcik kalau siang pucuk paku ni pun ambik pucuk dan daunya je.. batangnya buang..
lama tak beli pucuk paku.. terliurlah..

nuwairani ismail said...

tula psl,,makcik selalu beli mcm2 jenis sayur terasa la kot mcm tu.kalau sy ni ini jela sayur yg sy makan.susah nk jumpa sayur2 yg pelik2 ni.

Maira Anjami said...

cool la ayah kak nani soh jwb cmtu :DD

nuwairani ismail said...

Ayah mmg bukan jenis yg cerewet. Janji dpt makan nasik. Sedap ke tak dia bantai telan aje. Huhuh...

Juwita Jamaludin said...

nani.. sedapnya pucuk paku.. kat jepun tak de pos leh.. hihih( gurau je)

nuwairani ismail said...

kak ita : kt sabah ni org x jual pon pucuk paku sbb masing2 boleh kutip di ladang sawit masing2.huhuh...nani selalu dpt pucuk paku free je kalau kawan2 yg tinggal dlm ladang pegi mengutip.

Ida,Japan said...

wahh...sedapnyer pucuk paku ni....lama tk mkn.ikan masin ke tu nani..lg sedap slurrp!!

Amie said...

alamak.... bertambah2;ah nasi masuk pinggan kalau lauk cenggini...

ady said...

as-salam
sedapnye lauk2 tu...yg menyelerakan pucuk goreng belacan..blh tambah nasi ni kalau mkn..

nuwairani ismail said...

kak ida : ini ikan masin. tapi tatau ikan masin apa. ikan kt sabah ni lain sikit dengan yg di semenanjung.

nuwairani ismail said...

kak amie : betul tu. kadang2 lauk simple mcm ni la lagi buat kite makan bertambah2..

nuwairani ismail said...

wsalam ady : semua lauk2 tu yg org bg. tinggal kite nk masak jela. dah rezeki utk hari ini. Alhamdulillah...