kehidupan adalah satu nikmat

Saya hanyalah insan biasa yang cuba untuk menjadi luar biasa. tidak ada yang sempurna di dalam dunia ini tetapi tidak salah jika kita berusaha ke arah kesempurnaan...walau apa pun, semuanya kembali kepada Yang Maha Pencipta...jika diizinkan-Nya, maka dapatlah kita merasai nikmat yang hanya sementara ini...kehidupan adalah sesuatu yang sangat indah jika kita pandai mencorakkannya...LIFE IS BEAUTIFUL....

Thursday, June 30, 2011

Biskut Dahlia

Assalamualaikum....Salam Sejahtera...

Macam dh lama betul menggantung periuk ni. Dah bersawang periuk kt dapur. Mentang2 la dapat makanan free 3 hari ek! Hihih... Okla, sengaja nk tayang biskut dahlia ni awal2. Bagi naik sikit semangat nk raya. Ntah nape hari tu gi kedai boleh terbeli tepung ubi. Fikir punye fikir, "aku nk buat ape dgn tepung ubi ni?" Terus teringat resepi biskut dahlia...Ha....Memang ngam betol la sbb mase cuti hari tu baru je sy wat balik acuan dahlia ke Sabah. Yela, mak beli saje, gunanya macam sekali dua aje. Ampun mak! Heheh...Gigih betul i menerap pakai acuan ni. Sekali masuk boleh buat 3 ketul aje. Jenuh nk perabih 1 adunan.. Huhuh...Okes, meh sekodeng resepi olahan sendiri ni ye.



BISKUT DAHLIA
resepi : Cik Nuwairani

Bahan :
1/2 cwn butter/marjerin (125g)
1/2 cawan gula kastor
1 biji telur gred B
1 sudu kecil esen vanila
1 cawan tepung ubi
1 cawan tepung kastard
1 cawan tepung jagung
1/2 cawan tepung gandum

Cara :
  1. Pukul butter dan gula sehingga kembang, kemudian masukkan telur dan esen vanila, pukul lagi sehingga sebati.
  2. Ayakkan tepung ubi, kastard, jagung dan gandum ke dalam adunan butter sedikit demi sedikit. 
  3. Gaul sebati sehingga warna kuningnya sekata. 
  4. Masukkan dalam acuan dahlia dan buat bentuk bunga sehingga habis.
  5. Bakar pada suhu 170 darjah selama 8-10 minit.
  6. Note : Kalau agak2 doh terlalu lembik, boleh tambah tepung gandum 1 sudu besar. Doh tidak boleh terlalu lembik, nanti masa bakar biskut akan meleper. Kalau terlampau keras, susah nk buat bentuk pula. Doh agak lembut, tetapi jika dipegang, tidak melekat di tangan. Selalunya bergantung kpd jenis butter @ marjerin yg digunakan.
Untuk hiasan di bahagian atasnya tu sy guna doh yg sama cuma letak pewarna merah sikit. Kalau susah nk gentel, tambah la tepung satu sudu kecil. Biskut ni mmg jenis yg rapuh, cair di mulut, tidak di tangan. Heheh...

22 comments:

Maira Anjami said...

biskut dahlia ngan kuih semprit tu same ke lain kak nani?

nuwairani ismail said...

rasanya bancuhan sama je maira. cuma semperit tu org buat bentuk panjang2 yg bergigi tu..

Ida,Japan said...

alah...cam nak raya dah rasanyer nani...rajin betul dia, lama tak makan ..sedap ni

Kak Sam said...

Rajinnya. Saya pun teringin nak cuba sebab alif suka biskut ni.

nuwairani ismail said...

kak ida : mood raya dh sampai ni...tgh tunggu seru nk wat kuih dah...heheh

nuwairani ismail said...

kak sam : budak2 suke la kot sbb biskut ni jenis yg rapuh, cair di mulut.cumanya, kalau tak pandai makan habisla berterabur...

tun_telani said...

nani~~ dah masuk mood raya ke??? hehe.. akak suka biskut ni. ok aa sekali masuk acuan dpt 3 bijik, akak biasa wat sekali msk acuan sebijik je.. hehe..

YANA SHAIFUL said...

nani..wahh xsabar nk raya kee..hehee..

k.yana igt g..ni lah biskut raya pertama mama k.yana ajar bt..suka dgn bau yg wangi tuu..pastu plak suka mkn buah ceri merah dulu hehee

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum nuwairani..
wah ada biskut kat cnie... dah lama akak x makan biskut nie.. seingat akak dah lebih bertahun2... sebab time raya pun akak jarang nampak biskut nie kat rumah jiran n kekwn akak... sedap biskut nie...

suri solehah said...

awalnya timbulkan mood raya nani..hehe

quinnie said...

dah malam baru dpt berkunjung...bz skit hari ni...hheheheh....biskut dahlia ni kalau dpt makan yg cair dimulut tu memang best...hehehe...saya suka kalau yg pakai planta...mengimbau kenangan zaman kecik2 gitew...tiap kali raya mesti buat...hehehhe

R0seMer@hj@mbu! said...

wah, best jer tgok biskut tu, kecur liur, trimbau kenangan raya...

biskut ni mmg feveret sy, klu rya mcm xsah jer klu xde biskut ni, mst ada gak....

nuwairani ismail said...

kak tun : mula2 tak berapa nk reti jugak. leceh sgt la buat biskut ni. kalau ada banyak acuan, ramai pembantu, mmg cepat siap..heheh...

nuwairani ismail said...

kak yana : sama la kite. dlu suke makan ceri dlu. lucu pulak rasa...

nuwairani ismail said...

kak diana : tak ramai org nk buat biskut ni sebab leceh...tapi suke biskut ni sbb bau wangi kastard tu..

nuwairani ismail said...

kak suri...dh takleh tahan dh ni...tak sabar nk raya dah..baju raya ntah ke mana lagi ni...

nuwairani ismail said...

kak Q, kalau mak sy buat mmg pakai planta...tp sy tak mampu nk beli planta, beli marjerin murah aje..hihih

nuwairani ismail said...

kak rose : kalau kt rumah sy, sah2 xde biskut ni. semua org malas nk buat. tp yg ni mmg angin ribut ape ntah dtg, tetibe rajin pulak nk buat.heheh

cik cek said...

Wah!...sume kengkawan dah warm up buat kuih raya....cam esok pulak nak raya rasa....he he ...ya kan ...memang tak lama lagi nak posa...pas tu raya....:)

nuwairani ismail said...

kak cek : saje praktis awal2..heheh..pasni bulan pose dh xleh nk test2..

IXORAROXI said...

boleh buat jual untuk raya eikkkk

nuwairani ismail said...

hamboi! buat utk jual tu mmg takkan lagi la buat masa sekarang..tggu ada dapur cantik, peralatan cukup, skill memasak pon ok baru boleh buat jual. yg ni pon dh terkehel2 nk buatnya...