kehidupan adalah satu nikmat

Saya hanyalah insan biasa yang cuba untuk menjadi luar biasa. tidak ada yang sempurna di dalam dunia ini tetapi tidak salah jika kita berusaha ke arah kesempurnaan...walau apa pun, semuanya kembali kepada Yang Maha Pencipta...jika diizinkan-Nya, maka dapatlah kita merasai nikmat yang hanya sementara ini...kehidupan adalah sesuatu yang sangat indah jika kita pandai mencorakkannya...LIFE IS BEAUTIFUL....

Thursday, June 23, 2011

Saya Bukan Pembunuh......

Assalamualaikum....Selamat sejahtera....

Baru hari ni tau pasal WORDLESS WEDNESDAY...rupenye Hari Rabu Bloggers akan post gambar sahaja without a word. Huhuh...Dapat blogger yg byk ckp mcm sy ni mane bleh nk wordless punye la...Nak ceritanya hari ni hari Rabu yg menyedihkan...Selepas sy excited post pasal cucur bilis kembung tu, tibe2 terdengar bunyi pelik kt luar...Sekali tengok, ikan dlm akuarium kt dalam rumah dah mati sekor....sob sob sob....maafkan saya....

Ikan ni sebenarnya ada 3 ekor. Sy ikut kawan2 sekolah memancing Mac 2010 (tahun lepas) di Kg Buang Sayang. Pastu konon2 nk siang utk goreng la. Disebabkan ikan puyu ni susah nk mati, jadi sy rendam garam dulu. Dah 2 jam rendam, tetap jugak tak mati. Terus terfikir, mungkin belum ajalnya la kot. Sy masukkan dlm bekas, bela dlu. Cukup bulan baru sy beli akuarium besar sikit (plastik je pon). Tapi mmg betol la ikan puyu ni tahan lasak. Pernah sy balik bercuti selama 3 minggu, Alhamdulillah hidup jugak ikan2 ni. Pastu pernah jugak sekali sy kalut2 bersiap nk berceramah, nmpk sekor duk terbaring atas lantai. Ntah mcm mana ikan tu boleh lompat keluar pon xtau la. Mula2 ingatkan dh mati. Sekali sy sepit, menggelepar pulak dia...Bila masuk dalam bekasnya balik, mcmhidup tak hidup je...Esoknya terus sihat walafiat...

Tapi kali ni lain ceritanya....Bila ingat2 balik, sy ada bg ikan2 ni makan minggu ni cuma bukan hari2. Tapi air kt dalam tu dh hampir sebulan tak bertukar. Sejak sebelum cuti lagi rupanya...Adus...Memang betol2 sibuk, xde masa pon nk amik peduli hal2 lain. Kalau dh diri sendiri makan pon tak teratur...Canelah nk jaga makan minum ikan tu ye..Naseb baik sekor je yg mati.. Ya, saya mengaku mmg salah saya...urm....sedey~~~

puyu yg dh arwah...

tinggal 2 ekor je lagi...hidup baik2 ye, jgn gaduh2 tau!

6 comments:

Citarasa Rinduan said...

Selamaat pagi dik..
aduh.. sedih pula bila ikan kamu mati..

itulah kan.. kalau sesuatu benda atau haiwan yang kita sayang tiada.. rasa sangat kehilangan..

kak pernah hilang kucing..
sampai sekrang dalam ingatan

PS: jaga molek2 kawan2 ikan yang lain ya...ikan puyu mmg bagus dipelihara

Maira Anjami said...

ooo..first time nmpk ikan puyu bsr..tak tau la kalau selama ni pnh je nmpk tp tak tau ianya ikan puyu..

AI said...

- ok la tu...tinggal ber2 xde la berebut partner...hehe

nuwairani ismail said...

Citarasa rinduan : sy dpt tau drp seorg kawan pasal bagusnya bela ikan puyu dlm rumah. tu psl syg nk makan ikan2 ni. dah setahun lebih bela..

nuwairani ismail said...

maira : ikan ni xdela besar mane pon...paling besar yg kak nani bela ada la sejengkal tangan kak nani.mmg mcm tu je saiznya..

nuwairani ismail said...

Al : sy pon xtau jantan ke betina ikan2 ni. belom pernah mengkaji lagi. heheh...