kehidupan adalah satu nikmat

Saya hanyalah insan biasa yang cuba untuk menjadi luar biasa. tidak ada yang sempurna di dalam dunia ini tetapi tidak salah jika kita berusaha ke arah kesempurnaan...walau apa pun, semuanya kembali kepada Yang Maha Pencipta...jika diizinkan-Nya, maka dapatlah kita merasai nikmat yang hanya sementara ini...kehidupan adalah sesuatu yang sangat indah jika kita pandai mencorakkannya...LIFE IS BEAUTIFUL....

Monday, June 13, 2011

Cekodok Pisang Orang Bujang

Assalamualaikum....Selamat Petang....

Sebenarnya ni menu sarapan pagi tadi. Tapi sebab x sempat nk upload terus kan, jadi tunggu balik keje la baru upload. Seumur hidup sy, puas sy mencari resepi cekodok pisang yg sama mcm yg dijual di pasar malam. Jadi, pagi ni punya eksperimen menjadi la nampaknya! Pisang ni telah disedekahkan oleh jiran sebelah rumah. Semalam, cik hosmate dh buat pisang goreng. Jadi, sy bgn pagi tadi, xtau nk makan pe, nmpk ada lagi belen2 pisang. So, buat la cekodok pisang. Sangat mudah cara nk buatnya.


Cekodok Pisang Orang Bujang
Resepi & Sumber : Nuwairani Ismail

Bahan :

1 cawan pisang lecek
1 cawan tepung gandum
1/2 sk baking powder
1/2 sk baking soda
1/4 sk garam
1 sudu makan tepung jagung
Minyak untuk menggoreng

Cara :

  1. Masukkan pisang lecek dalam bekas bersama dengan baking powder dan baking soda. Kacau hingga rata dan biarkan seketika (warna adunan akan menjadi cerah sedikit).
  2. Campurkan garam, tepung gandum dan tepung jagung. Kacau sehingga sebati dan tidak berketul. Kalau pisang yg digunakan itu sudah sedia manis, memang tidak perlu ditambah gula. 
  3. Note : menurut makcik sy, tepung jagung itu berfungsi utk merangupkan bahagian kulit luar cekodok itu.
  4. Apabila sudah sebati, boleh la digoreng sehingga masak. Sudukan dlm minyak yg panas bentuk bulat2 kecil supaya senang masak. SIAP!
 bentuk pon dah herot2

secawan pisang dpt sepiring. Cukupla utk 2-3 org makan.

Walaupun dah sejuk, tetap jugak lembut mcm kek pisang. Tak perlu letak telur pon.

p/s : nmpk mcm resepi bodo2 je kan? tp tula, umur 26 tahun mcm ni baru tau cara nk buat cekodok pisang yg sedap mcm pasar mlm. Sebelum ni xde org nk share pon dgn sy cara buat cekodok yg mcm ni. Ya, sy punya prinsip mudah aje, kalau kita nk mengajar seseorg, kita andaikan org tu tak pernah tau apa2 pon. Jadi, kita boleh bgtau dia byk perkara dan dia pon akan tau byk perkara..Hmm...paham jugak kan??

9 comments:

Cheq Sue said...

sedaknye jjepuk...

Nuwairani said...

hahah...sero lamo x make jjepuk..kalo nok beli pise semato2 nok wat jjepuk tu meme dop la. ni sebab pise hok ore wi free kan...

AI said...

kat umah ade pisang...sok leh buat gak...hehe

Nuwairani said...

ini mmg bekfes nostalgia la..dlu2 mak selalu buat.tp bukan resepi ni la.heheh

Kak Sam said...

Assalamualaikum...
Salam kenal Kalau kat umah ni di panggil cucuq pakcik ismail

Amie said...

assalam,
lama tak makan cekodok pisang... sesekali makan mmg sedap kan!

Nuwairani said...

waalaikumussalam kak sam...ape kene mengena dgn nama pjg mcm tu?unik betol. heheh...selamat berkenalan jugak..

Nuwairani said...

w'salam kak amie...tula psl...nikmat betol bila dpt suap seketul2 masuk mulut..sesekali makan, mmg sedap!

pak muliadi said...

KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل

KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل


KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل