kehidupan adalah satu nikmat

Saya hanyalah insan biasa yang cuba untuk menjadi luar biasa. tidak ada yang sempurna di dalam dunia ini tetapi tidak salah jika kita berusaha ke arah kesempurnaan...walau apa pun, semuanya kembali kepada Yang Maha Pencipta...jika diizinkan-Nya, maka dapatlah kita merasai nikmat yang hanya sementara ini...kehidupan adalah sesuatu yang sangat indah jika kita pandai mencorakkannya...LIFE IS BEAUTIFUL....

Friday, July 22, 2011

Ada Ke Pulak Makan Nasik Campur Mee Goreng

Assalamualaikum....Selamat malam (jangan tidur lagi tau, meh dengar cite dulu, harap tak mengantuk la ye).

Malam ni saya sedikit lambat bersiaran memandangkan ada rumah kejiranan yang baru berpindah. Ala, dia pindah depan rumah yang dia menyewa dulu je pun..Jadi, tadi dia ada buatla baca yasin untuk naik rumah baru. Tapi saya datang makan je sebab baca yasinnya buat tengah hari tadi (keje kan). Ok....berbalik kepada tajuk entry tu ye, saya teringat kepada ayah di kampung...

Sapo sini oghe kelate????  Meh nak cerita sikit...Hohoh...Selalunya Orang lelaki Kelantan memang sinonim dengan suka makan nasik. Tak kira la pagi ke, petang ke, malam ke, tengah hari ke, dia mesti nak makan nasik jugak. Begitu juga dengan ayah saya. Kalau macam contoh kami beli satu bucket ayam KFC, kemudian makan ramai2, dia mesti ambil seketul lepas tu makan lagi dengan nasik. Takde kuah pon takpe. Janji ada lauk untuk dimakan dengan nasik. Begitu juga kalau saya buat sarapan roti arab/roti jala dengan kuah kari. Dia akan makan roti tu tapi lepas tu dia ambil lagi nasik. Paling dasyat, kalau mak buat sarapan mee/bihun/kuey teow goreng pon dia akan campur dengan nasik! Tak ke pelik tu???? haish....pelik ke tak, itulah ayah saya... 

Jadi, sebelum ni saya ingatkan ayah saya je makan nasik dengan mee goreng. Rupanya memang itu makanan tradisi orang Jawa...Hadoi.....Buta jawa betol aku ni....1st time makan nasik ambeng di rumah jiran tadi. Dia buat mee goreng, ayam masak merah, sayur kacang panjang, kari daging, ikan masin dengan sambal kelapa. Hmmm....Konfem la saya makan, tapi tak ceduk mee goreng. Hihih...(takot kene gelak dengan adik-beradik lain nanti). Hmmm...Tapi saya memang tidak dapat nafikan bahawa makanan jawa memang sedap!!! Lepas ni nak belajar2 masak masakan jawa lah. Macam best pulak bila tengok orang lain masak.  Aduh...Tiba2 rasa lapar pulak (menyesal pulak tak makan nasik + mee goreng). 

*gambar ehsan google

p/s : Kawan2 ada tak suami/bapak/abang/adik yang macam ayah saya???? 

30 comments:

Juwita Jamaludin said...

salam nani.. suami akak tak suka nasi plak.. lebih suka masakan mee ata pasta.. kadang pening nak fikir menu apa untuk dia. akak plak tak kisah maan nasi selalu..:)

nuwairani ismail said...

aduih...kalau dapat yg mcm tu lagi susah tu. nasi kita boleh pelbagaikan lauk. kalau pasta nk masak apa la sangat...

Kak Sam said...

Dulu masa belajo pernah buat le. tapi bukan sebab kita org jawa tapi saja gatal. hehehehe

Hanis MY said...

abah hanis gitu jugop tapi dio tok capur dgn nasik cuma dio akey cari nasik la lepas makan makanan hak bukey nasi hehe...

nuwairani ismail said...

kak sam : saya blajar makan masakan jawa ni pon sebab berkawan dgn org2 johor...tengok org makan tempe, kite pon makan. hihih

nuwairani ismail said...

hanis : tula..kalau lelaki jati kelate ni sokmo2 mesti lagu tu...

kasihredha said...

Di Indonesia biasa mkn mee hun dgn nasi.
Kat Malaysia pula ada nasi ambang(mkanan org jawa)...ada mee gak dlm nasi :)

ibuintan said...

sedap apa... akak yg tak Jawa pun suka juga makan nasi campur mee goreng atau mi hoon... tapi campur sikit2 saja la

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum nani... hehhhehe... ok jer tu nani... kekdg kalau kat kenduri ker... hari raya ker... kena juga makan mcm nie kan.. hehehe... sedaap tu... akak pun kekdg kalau x ambik nasi buat gini.. hehehe

ziraziz said...

kalau makan kat kantin sekolah ade gak amek nasi goreng separuh, pastu mee goreng separuh hehe....sebab nak rasa 2-2(bukan tamak ye)....itu kire cam org jawa gak ke??

Nurul said...

Salam, Nani...

K Nurul yg bukan orang jawa ni pun suka masakan2 orang jawa... en hubby pun camtu gak.... kalau mkn nasi n mee tu biasa dah... apalagi tempe, hari2 kalau boleh nak ader stok kat rumah...

nuwairani ismail said...

kak kasih : saya ni jarang terdedah dgn masakan jawa. bila 1st time tengok mcm lucu pon ada. terasa diri inii begitu jakun.

nuwairani ismail said...

ibuintan : tak penah pulak sy makan mcm tu kecuali nasi goreng.

nuwairani ismail said...

waalaikumussalam kak diana...tula pasal...tak sangka memang ini hidangan spesel org jawa.kita biasa nampak yg campur2 tu sebab org nak rasa semua makanan.

nuwairani ismail said...

kak zira : bab ni memang sentiasa diamalkan di kantin.heheh

nuwairani ismail said...

w'salam kak nurul...masa kecik2 dulu tak pandai makan tempe sebab tak suke betol dengan soya. ntah napa pon xtau. sekali bila dh kawan2 ngn org johor ni kan, tengok diorg makan sambal tempe tu mcm sedap pulak...

tun_telani said...

nani: bukan semua org kelantan suka mkan nasik ke? housemate akak dulu, wajib mkn nasik 3kali sehari, bekfes, lunch, dinner.. tension je akak rasa bila dia lg kurus, sbb akk mkn nasi sekali sehari je.. huhu...

ps: kalau akak mkn nasi ambeng ni, mmg xkan amik jugak me dia. hihi

Ida,Japan said...

nani 1st time mkn nasi ambeng erk..?, sedap gak nasi ambeng ni, nk buat dia leceh gak....mcm2 lauk nk kena ada...kalau yg betul2..daging dendeng kut kena ada sekali..k'ida pernah beli jer dulu kt mesia

nOOrsha said...

yer, FIL n MIL akak pon cam ayah nuni..apepun mesti ade nasi..tp diowang owang joho bkn org kelantan..kalo buat bekfes mi goreng, mesti kene wat sksali nasi goreng..nasi goreng tu mmg hari2 tiap2 pg x pernah miss buat... diowang kate klo makan mi saje memang x kenyang.. kene makan nasi gak.. pagi petang siang malam mesti nasi..tak boleh tidak..huhuh... lain lak ngan akak yg tak kisah apepun... kalo satu hari makan mi goreng pun dah cukup, tp sejak kawen ngan hb ni die da terbiase ngan rutin nasi tu, akak pun kene ikut la jugak kena salu masak nasi... heheh... kalu bulan pose lagi la, mase lom kawen n dok lg ngan mak, kitowang makan nasi time sahur jer... time berbuka tu, mkn roti jala pun dah kenyang... x nak makan nasik.. tp da kawen terbalik, berbuka kene ade nasi.. hehehe...

nasi ambang mmg sedap... biasenya diowang ada bubuh begedil, ikan masin, sayur sambal goreng...erm.. besnyer..lame x mkn.. klo tgk style jawa btol2, diowang hidang dalam dulang tau, kat atas dulang bubuh sume nasi lauk pauk, pastu atas die bubuh pulak nasi n lauk2 tu sume dalam alas daun pisang dalam 5 bahagian camtu.. nanti mase makan, diorang akan bungkus bahagian masing2 yang kat daun pisang tu, n yg kat dulang tu makan sramai2.. seronoknye!~ lame x makan nasi ambang!!~


panjang lak komen akak ni macam berbual kat blog sendiri..wakakaka..sori yer... balik dulu.. hahah.. meh nak mi goreng tu, nuni x mkn kan..hahaha

Amie said...

Nani,
kakak rasa rugi pulak jadi orang Jawa sebab nama saja Jawa tapi tak berapa mahir dengan masakan Jawa... agaknya sebab sebelah ayah lebih kemelayuan, Kak Amie pula biasa terdedah kepada masakan Melayu.... nasi ambang tu...dah berpuluh tahun tak merasa! Nak buat sendiri pun tak pandai....

AI said...

- pun heran first time tgk org hidang nasi dgn mee...

Mieza said...

ehhh akak dah biasa tu sarapan pg beli separuh mee grg separuh nasi grg..pastu mkn, tp mkn satu satu la..idak la gaul nasi dgn mee hihii sedap tau nani...tp tang org laki suka mkn nasi mmg setuju...pg bek[es nasi kerabu, tgh hari nasi putih, mlm nasi puith..kalo blk kelate lelama gemuk la dakuuuuuuuu

Nur_Ied@ said...

hmm, kak ieda sendiri yang xblh idup kalau shari xmkn nasik. walau masuk pelbagai makanan kat dlm peyut ni, tetp kena carik nasik gak, klu x xkenyang jer rasa...hehe...perut org kg la katakan, mmg xlepas dr nasik...

nuwairani ismail said...

kak tun : selalunya org kelantan mmg jenis makan nasik...adus...menggemoks la..

nuwairani ismail said...

kak ida : daging dendeng tu yg mcm mana pulak?? hahah...dah tak reti dah..

nuwairani ismail said...

kak sha : kalau mcm saya pon jenis yang tak kisah nak makan apa pon. tapi sebab ayah jenis makan nasik, kami pon memang makan nasik jela. ayah pulak memang betol2 makan nasik banyak. lauk tak jugak. kalau bagi sekor ikan pon memang tak habis. memang pelik lah. pelik2 pon, itu ayah kite jugak..hihih

nuwairani ismail said...

kak amie : wah! kak amie ni keturunan jawa ke??? hmm...rugi kalau tak dapat mewarisi masakan jawa ni (memandai je sy ni). tapi kawan2 yg asal org jawa pon tak ramai yg betol2 jawa...bahasa jawa pon diorg tak pandai cakap..sayangkan bila dh jadi mcm tu..pupus pulak..

nuwairani ismail said...

Al : baru lepas heran jugak ni. heheh

nuwairani ismail said...

kak amie : kalau nasi goreng + mee goreng tu memang dh biasa jugak. tapi kalau nasik putih ni memang jarang2 sekali jumpa la. heheh

nuwairani ismail said...

kak ieda : pendek kata, payah la kalau hidup di US ni. kene cari nasik jugak. heheh