kehidupan adalah satu nikmat

Saya hanyalah insan biasa yang cuba untuk menjadi luar biasa. tidak ada yang sempurna di dalam dunia ini tetapi tidak salah jika kita berusaha ke arah kesempurnaan...walau apa pun, semuanya kembali kepada Yang Maha Pencipta...jika diizinkan-Nya, maka dapatlah kita merasai nikmat yang hanya sementara ini...kehidupan adalah sesuatu yang sangat indah jika kita pandai mencorakkannya...LIFE IS BEAUTIFUL....

Wednesday, July 20, 2011

Laksa Lemak...Akhirnya~~

Ãssalamualaikum....Selamat sejahtera...

Dari hari tu lagi duk teringin nak makan laksa lemak versi Kelantan akhirnya hari ni tercapai jugak...Walaupun bukan originallny made in Kelantan, tapi made by Kelantanese pon also ok la...Dah namanya duk Sabah, memang susah nk jumpa laksa lemak versi Kelantan ni... Tapi bukan Kelantanese yang bernama Nuwairani yang masak tau! Kebetulan hari ni sy ke sekolah awal sikit, jam 8.30 pagi sebab ada pelawat dari BTP datang jadi sempat lagi menempah laksa ni dengan seorang isteri kepada guru di sini. Sedaaaaaaaaaaaap laksanya.... Cukup rasa lemaknya, masamnya, masinnya, sambalnya, kuahnya pekat cuma...........ada kerabu timun je, laksa sikit je, takde limau nipis dan yang paling penting ialah........harganya RM3.50 sebungkus!!!! mak aih! Kalau di Kelantan ni masih ada lagi orang jual RM1.00 sebungkus....Tapi apakan daya...Sedap punya pasal, sanggup juga beli...


Pasni kalau dah teringin nak makan lagi, kene pakat2 ngn kawan2 buat sendiri la...Puas hati! Boleh bertambah2 lagi! Kali ni dah dua kali saya beli...Selaku orang yg suke membeli bahan2 untuk memasak ni kan, memang saya termenung seketika...Alangkah bagusnya kalau sy buat sendiri laksa ni....Huhuh.... Tapi kan, angan2 setinggi Gunung Kinabalu lagi...tak tau la bila boleh buatnya...Nak cari laksa kering pon dah satu hal kat Sabah ni...Kelapa parut pun susah...Usahkan nk beli santan segera yg siap tu....(ni ada baur2 mengeluh la pulak. Ish! Ish! Ish! Tak baik.....) Takpelah, raya dh nak dekat (walaupun puasa pon belom mula lagi). Terus sy terfikir nk suruh mak buat laksa untuk raya tahun ni...Serius sy tak puas makan..... Mak....Plez....

nak lagi!!! (macam budak kecik pulak)

34 comments:

Maira Anjami said...

terliurnya~~sye dah lme teringin nak makan laksam..tapi tak buat2 sampai skang..sedap je nampak laksa kuah putih ni..

nuwairani ismail said...

apa lagi, buat la! heheh...kak nani pon tak pnah try buat lagi...

Nieza said...

sedapnya...pernah mkn tapi tak pernah buat...:)

Cheq Sue said...

aiiii...bila dh tgk ni rasa nak makan la jugak nuni weh....

nuwairani ismail said...

kak nieza : sama la kita...pernah makan, tap tak pernah buat :)

nuwairani ismail said...

cheqsue : esok buat selaluh!

kasihredha said...

sedap2
akak pun suko
bulih tamboh 2-3 pingge
tapi malas nok buak..

nuwairani ismail said...

kak kasih : tu la masalahnyo....make sedak, tapi gak, nok buak malah...adoi...

H.J said...

saya kelantanese dan suka makan laksa..ehehe

nuwairani ismail said...

kalo doh ore kelate tu meme tokleh nok lari doh dgn lakso lemok ni...sedak wehhhh

Diana @ Melley Mey said...

yg nie... akak terliur tgk tau nani... akak mmg x reti buat nie.. hehehe... nie bulan puasa nie mmg ramai yg jual laksa mcm nie kan nani... sedapnya...

***she is me*** said...

sedapnyaaaa...ak pon dlm proses nk blaja gok tp susah nak dpt la laksa...nk buat leceh la plak sore2 make....

nuwairani ismail said...

kak diana : kalau kt sabah ni, isteri2 cikgu yg org kelantan la meniaga laksa ni..

nuwairani ismail said...

zarith...tula pasal...nok make sikit, tapi nok buat tu lamo..leceh!

AI said...

- suke juga laksa ni...selalu beli aje...

nuwairani ismail said...

Al : samela...nak masak, tak reti! hahah

***she is me*** said...

nani...jeles aku tgk mu buat kuih2...ak try buat karipap pon xjadi2 pah sudohhh...xdok bakat la...nk blaja jgk tp gano eh...jd hobi mung ko masak lani?

Anna Qawina said...

adoyaiii...sengal gg akak tgk laksa..huhu..lama dok make..nok buat malas..kihkih

IXORAROXI said...

jangan buat2 lupa pulak ya, poslaju ke akak laksa yang emak Nuni buat nanti tu..hehehe

Nur_Ied@ said...

xpe nani, walau mahal tp klu rasanya ckup kira ok la tu, xde la myesal sgt. Ni bli punye la mahal tp klu rega xsma dgn rs mmg terkilan ssgt...

rmh k'ieda menu raya tiap2 tahun laksa dan laksam, menu wajib ada...hehe

Nurul said...

Baru k nurul tau yg nani ni kelantanese... mmg patut lah suka laksa lemak ... laksam pun sekutu2 dia juga... sedappppnya... k nurul pun suka... tapi x buat la... kena beli jgk... kat cni byk jual :)

ziraziz said...

pnh gak mkn laksa ni..tp x sekerap mkn laksa penang.. :)

P/s: ni utk nani..

http://www.corpseofattic.com/2008/05/top-commenter-widget-for-blogger-with.html

insyaALLAH jadi hehe...

YANA SHAIFUL said...

Salam nani..

Laksa feberet k.yana jgk.. mkn xpnh puas..bestnyaa..kna bt lagii nii.. nnt k.yana pos sana ek.. tunggu hehee

Juwita Jamaludin said...

sedapnya nampak laksa.. nak mkan laksa lagi plak rasanya..:)

nuwairani ismail said...

zarith : lebih kure gitu la...buleh la masok huduh2 untuk make sdiri tu...

nuwairani ismail said...

kak anna : huhuh....kalo malah buat, beli jah mudoh....

nuwairani ismail said...

kak ixora : apa pulak pos2 ni...jemput la datang beraya di rumah nanti!

nuwairani ismail said...

kak ieda : sedap kan makan laksa ni... tahun ni nk suruh mak buat laksa pulak.

nuwairani ismail said...

kak nurul : kalo beli, senang je...tinggal wat kuar duit dari kocek je..takyah sudah2 nk buang tulang ikan dah...hehhe

nuwairani ismail said...

kak zira : terima kasih tau!

nuwairani ismail said...

kak yana : hah! kak yana dah cakap ni, kene pos tau!

nuwairani ismail said...

kak ita : tak puas makan laksa..kene makan sampai jemu la kot bru leh berenti..hehhe

Kak Rosaliza said...

telan air liur tgk laksa nani ni.sedapnya.

nuwairani ismail said...

kak rosaliza kan ramai kerahan tenaga, sorang perah santan, sorg buang tulang ikan, sorang rebus laksa, sorang hiris kerabu...tinggal maknya je campak2 masuk periuk...cepat siap tu..heheh