kehidupan adalah satu nikmat

Saya hanyalah insan biasa yang cuba untuk menjadi luar biasa. tidak ada yang sempurna di dalam dunia ini tetapi tidak salah jika kita berusaha ke arah kesempurnaan...walau apa pun, semuanya kembali kepada Yang Maha Pencipta...jika diizinkan-Nya, maka dapatlah kita merasai nikmat yang hanya sementara ini...kehidupan adalah sesuatu yang sangat indah jika kita pandai mencorakkannya...LIFE IS BEAUTIFUL....

Sunday, July 10, 2011

Kerabu Mangga Siam Style

Assalamualaikum...Selamat Sejahtera...

Hari ni tak makan nasi pon lagi. Tengah hari pon makan coto perut je. Semalam ada singgah di Pasar Sandakan. Jadi, macam teringin betul nk makan kerabu mangga. Beli bahan-bahan untuk buat yang tu saja dah boleh habis RM15. Hadoi...Tapi tak kisah la...Bukan habis semua pon bahan2 tu. Pasni leh masak bende lain pulak. Sebelum ni rasanya macam dah pernah bagitau kot kami pernah berjiran dengan orang Siam. Jadi mak sempat belajar masak sikit2 dengan jiran tu. Kali ni nk gtau pasal kerabu mangga pula. Ramai yang dah tau cara buat kerabu ni. Kalau di Kelantan, kerabu selalunya mesti ada kerisik, santan, ikan rebus. Itu memang bahan wajib yang jarang2 ada pada resepi lain. Tapi kerabu mangga siam ni tak guna semua tu. Ini sy main letak aje resepi lebih2 kurang yang mak pernah ajar dulu.


KERABU MANGGA SIAM STYLE
resepi : Mak

Bahan :
6 biji mangga muda yang kecil2 tu (kupas kulit, sagat halus)
3 batang serai (dimayang halus)
4 biji tomato (potong panjang2)
10 tangkai cili padi (potong halus)
1 sudu besar udang kering (cuci, tos dan tumbuk halus)
4 sudu besar kacang tanah (goreng tanpa minyak, tumbuk kasar)
4 biji limau nipis (ambil jusnya)
sos nampla @ sos ikan @ sos sotong (baunya seperti budu sedikit cuma tidak sekuat budu la)
gula secukup rasa

Cara :

  1. Campurkan mangga, serai, tomato, cili dan udang kering. Gaul rata.
  2. Perah asam limau, masukkan sos nampla dan perasakan dengan gula.
  3. Tabur kacang tanah atau digaul bersama dengan kerabu. SIAP!!!!
Saya suka ala2 berkuah sikit. Kalau nk yang jenis kering, tak perlu letak sos, ganti dengan garam je. 
Ini memang kerabu feveret saya. Serius sedap bagi penggemar masakan masam2 macam saya! 

17 comments:

Juwita Jamaludin said...

nani sedapnya.. akak pun suka kerabu

nuwairani ismail said...

hihih...ada masa2nya tu teringin nk makan, memang kene buat jugak la..

Amie said...

kerabu mangga laaa.... sedapnya! Kak Amie suka ratah2 aje, tapi hari ni tak masak sebab banyak dpt nasi 'berkat' dari kampung....

kasihredha said...

kecur air liur akak..
akak suka ratah je :)

Mieza said...

akak pun br minggu lepas buat kerabu mangga ni..sedap tak terkata kan..eiiiii kecur air liur!

nuwairani ismail said...

kasih redha & kak amie : memang makan ratah je pon...kes malas nk masak. ehehe...

nuwairani ismail said...

kak mieza : makan sikit2 ok la kot...kalo banyak2 kang, sakit perut ni. semua yang masam2...

tun_telani said...

fuh.. kecur airliur nengok nii.. terasa masam nyer.. akak mangga muda kecik2 tu panggil 'pelam' atau 'pauh'.. wat colek sedap tu..
sbb xleh telan budu, sos ikan tu pun x berapa nk blh telan.. hihi
sure marah org kelantan nii kan..

nur_ied@ said...

nk mintk izin ambk resepi ni yer, bt stok resepi utk bln puasa nanti...mintk halal tau, dik!

nuwairani ismail said...

kak tun : ada jugak rupenye benda yg dia tak boleh telan...hihih

kak ieda : ambik la...takde hal punye la...

Maira Anjami said...

nampak sedapnye..sye x pernah mkn kot kerabu mangga..tengok kerabu mangga kak nani ni rase nak cuba makan je..tunggu la balik mesia nanti try buat..hehe

nuwairani ismail said...

maira : kak nani ni memang hantu sikit kalau makanan masam. mesti nak makan. kalau kerabu2 memang suke sgt la sebab ada perah asam limau...kat ciken rice shop pon ada menu ni.

AI said...

- ahad semlm pon mkn kerabu mangga...tapi beli yg dah siap punyer...hehe

Diana @ Melley Mey said...

nani... terlepas plak kerabu mangga nie... ya ampun... sedapnya nie nani... suka sgt kat kerabu mangga gini... sedap sgt

nuwairani ismail said...

Al : kat sabah ni kalau ada yg jual siap pon sy beli juga...masalahnya xdop!!! huhuh...nk buatnye punyelah....kalau makan ramai2 berbaloi2 la kot.

nuwairani ismail said...

kak diana : kerabu mangga pesen gini makan ratah pon sedap ni...

bpk wijaya said...

JIKA ANDA BUTUH ANGKA RITUAL 2D 3D 4D DI JAMIN 100% JEBOL 7X PUTARAN BERTURUT TURUT BILA BERMINAT HUB KI JAYA DI NMR (_085-342-064-735) JIKA INGIN MENGUBAH NASIB THA,SK ROO,MX SOBAT ATAU [⌣»̶•̵̭̌✽̤̈•̵̭̌☀̤̈>>KLIK*DISINI<<☀̤̣̈̇•̵̭̌✽̤̈•̵̭̌«̶⌣]