kehidupan adalah satu nikmat

Saya hanyalah insan biasa yang cuba untuk menjadi luar biasa. tidak ada yang sempurna di dalam dunia ini tetapi tidak salah jika kita berusaha ke arah kesempurnaan...walau apa pun, semuanya kembali kepada Yang Maha Pencipta...jika diizinkan-Nya, maka dapatlah kita merasai nikmat yang hanya sementara ini...kehidupan adalah sesuatu yang sangat indah jika kita pandai mencorakkannya...LIFE IS BEAUTIFUL....

Wednesday, July 27, 2011

Menu berulang lagi...

Assalamualaikum...Salam sejahtera...

Sukenya hari ni dapat tayang menu lunch tadi. Tapi bukan ape jugak pon...Ikan bilis goreng kicap. Ni tak tahu kali ke berapa dah buat menu ni. Bukan apa, kt rumah ni memang sentiasa ada stok bilis, cili, bawang besar n kentang. Jadi, ini jela yang paling ringkas, senang dan sedap untuk dimakan. Orang demam pon selera nak makan tau! 

Selalunya saya mana ada balik masak tengah hari. macam pelik pulak kan, hari ni??? Heheh...Nak ceritanya, hari ni ada rehearsal Sambutan Hari Guru peringkat daerah & Penyampaian Anugerah Perkhidmatan Cemerlang 2010. Hadoi...Bukan saya yang dapat anugerah. Tapi saya terpaksa bertugas sebagai juruacara. Wah! Meriah ko! Selama ni asik jadi juruacara pegang mikrofon cabuk je. Sekali hari ni diberi peluang pegang mikrofon dari Jabatan Penerangan, terus suara haku bertukar macam Adibah Noor! (kenapa mesti nama Adibah Noor jugak yang terkeluar???) Terperasan jap! Agak2nya la kan, artis2 kite tu duk menyanyi sana sini, angkut mic sendiri sebab nak suara sedap macam tu la kot kan?? hikhikhik...Kalo macam tu, kite pon boleh menyanyi kalo dapat mic bagus macam tu!

Panjang pulak bebelnya...Ni resepi Akak comel kite, Cheqsue dalam entrynya yang INI. Jadi, hamba C&P balik ye. Heheh...

GORENG KICAP IKAN BILIS BERKENTANG
resepi : Cheqsue
olahan : Nuwairani

Bahan-bahan :
  • Segenggam ikan bilis - nani buat 2 genggam
  • Sebiji kentang besar - buang kulit & hiris sedang2 - nani buat 3 biji
  • Cili padi secukup pedas - hiris(aku masukkan 5 bijik je..) -nani gune 12 biji
  • Sedikit kicap masin / manis -nani guna kicap manis cap kipas udang
  • Minyak untuk menggoreng
  • Sebiji bawang besar - mayang -nani guna 1/2 biji

Cara-cara

  1. Goreng ikan bilis dan ubi kentang berasingan (masak / garing)
  2. Menggunakan minyak yang sama, kurangkan sedikit dan tumis bawang besar dan cili padi
  3. Bila dah layu dan wangi, masukkan ikan bilis dan ubi kentang yang telah digoreng tadi
  4. Goreng seketika dan masukkan kicap masin / manis secukupnya... Jangan le banyak...masin kang
  5. Biarkan mesra seketika. Siap... 

16 comments:

Cheq Sue said...

hop aloh...berehi bena goreng ike bilih nuni nih...wak teliur cheq sue jah

Kak Rosaliza said...

Assalam nani, sedapnya ikn bilis goreng gini, tapi kicap kipas udang naik harga lg la, yg besar rm 7.30 dan yg kecil rm 5.30, nk kena cari kicap lain dh umah akk ni, kat situ berapa harga nani hehe

Nurul said...

Nani, ikan bilis goreng camni mmg sedappp, simple jer.. tapi kalau k nurul mgkin akan tambah satu lagi mende... TEMPE... heheh... :)

Zaliedana said...

Nani,ikn bilis kalo goreng gini pon mmg sedap n mmg bertambah nasi nih..Menu simple tapi sedap..

AI said...

- simple & sedap...blk nti nak buat la...

nuwairani ismail said...

cheqsue : mugo bare ado...buat jela...nok gi beli ike fresh, malah nok tubik pasar...heheh

nuwairani ismail said...

waalaikumussalam kak rosaliza...naik harga lagi ke? tak perasan pon sebab nani beli ni awal tahun lagi...tak habis2 sampai skrg..heheh

nuwairani ismail said...

kak nurul : kalo bleh mmg nk tambah yg tu...tapi takde dlm stok pulak...

nuwairani ismail said...

kak CT : ni pon naseb baik masak bilis utk hbskan nasi yg sedikit. kalau masak nasik baru, memang banyak la habisnya...

nuwairani ismail said...

Al : taruk cili + bawang banyak2 memang sedappp!

Azieshah said...

Assalamualaikum nani,thanks jenguk blog akak....wah menu sedap nampak arie nie....kalau akak menu cam nie mesti 2pinggan nie....hehehe

nuwairani ismail said...

waalaikumussalam kak azie...terima kasih juga dtg sini...menu biasa2 je kak...sibuk sikit skrg. itu yg masak simple2 je..tp sekali makan, memang bertambah2...

Mama Hawa/Mama Nani said...

Salam Nani..
maskkan simple2 yg sometimes buka selera... sedap nih :P

Citarasa Rinduan said...

Nie menu wajib jika ayu mmg tak ada selera..

aduh...
kalau singgah cepat tadi, boleh hulur piring kosong..
hehehe

nasi panas2 tau

nuwairani ismail said...

salam mama hawa...memang sometimes pon masak yg macam ni..tapi sebulan sekali tu macam mesti la pulak...hihih

nuwairani ismail said...

kak ayu...tula...lenkali singgah awal2 sikit..piring yg dicuci pon dah kering ni..heheh