kehidupan adalah satu nikmat

Saya hanyalah insan biasa yang cuba untuk menjadi luar biasa. tidak ada yang sempurna di dalam dunia ini tetapi tidak salah jika kita berusaha ke arah kesempurnaan...walau apa pun, semuanya kembali kepada Yang Maha Pencipta...jika diizinkan-Nya, maka dapatlah kita merasai nikmat yang hanya sementara ini...kehidupan adalah sesuatu yang sangat indah jika kita pandai mencorakkannya...LIFE IS BEAUTIFUL....

Thursday, July 28, 2011

Mengepau Lagikkkk!!!! ~Pau Inti Coklat Cadbury

Assalamualaikum....Selamat petang....

Dah penat2 balik dari dewan (Sambutan Hari Guru peringkat daerah) tadi, terus terkam puding coklat. Bila dah bukak fridge, ternampak la inti pau semalam yang masih lagi berbaki...Berfikir lagi, nak buat ape ek?? Nak mengelim karipap, teramatlah malas sebab nak kene goreng pulak...Hmmm...Mengepau la nampaknya... Kalau ikut resepi Kak Yani dalam entry yang saya tulis semalam di SINI, satu bancuhan tepung itu boleh dapat dalam 8 ketul je pau. Tapi sebab nak banyak, saya jadikan 10 ketul. Rupa2nya, tetap jugak lebih intinya....

Jadi, hari ni masih lagi saya guna resepi yang sama, cuma saya buat separuh adunan sahaja iaitu lebih kurang 1 1/2 cawan tepung. Bila dah uli yang ini, saya jadikan 6 ketul pula...Terlebih pulak doh sebanyak 2 ketul...Nah... Nak isi ape pulak kat dalam tu...??? Godek2 lagi fridge, takde kaya, takde jem, takde kacang hitam, takde kacang hijau, last sekali nampak COKLAT!!! Hmmm....Coklat pon coklat la...Janji pau haku ada inti....Ok tak macam tu??

tergoda tak tengok??? hahah!

ini bulat2 yang belum dimasukkan inti ye...

sementara menunggu bulat2 itu rehat selama 8 minit, kite sediakan bahan2 lain dulu seperti kertas alas, periuk kukusan, dan intinya dikeluarkan daripada fridge ye...

ini contoh coklat yang saya guna. 1 bar ni saya buat untuk 2 ketul. Memang penuh inti coklatnya... kalau buat meniaga, konfem rugi la...Kene jual RM3 sebiji.


dah siap masukkan inti, kene rehatkan dulu selamat 5-10 minit. doh sedikit mengembang pada masa ini....

Pau yang sudah siap dikukus ye kawan2....tetap jugak menitik airnya walaupun dah balut penutup kukusan.
Lantak la...3 orang kawan yang makan pau saya, semua cakap SEDAP aje. heheh...

contoh jenama shortening yang saya guna ye. harga RM4.10 untuk 350gram. 
Kire ok la kot untuk di Sabah ni.

Rupa dalam shortening kalau ada yang belum kenal la. Boleh juga buat biskut, donut, roti, piza.
Ada juga setengah orang panggil lelemak sayuran/marjerin putih. Sebenarnya, (mengikut ilmu cetek sy hasil melalui pertanyaan kepada kawan2 yang lain) bahan ini diguna dalam pau untuk menghasilkan pau yang putih. Sebab tu sesetengah resepi pau akan guna tepung pau. Sebab tepung pau telah di'bleach' supaya lagi putih. Kalau takde shortening, ganti dengan butter/marjerin pon ok. Tekstur bahan ini lebih kurang sama je. Berminyak gitu.

ini contoh instant yeast (yis kering/segera) yang biasa saya guna. Mungkin setengah orang selalu guna mauripan. Tapi jenama itu sangat susah untuk dijumpai di sini ye kawan2. Jadi, kalau roti anda tidak naik, cuba kaji balik sebab apa. Selalunya terlebih butter. Kalau saya, sukatan butter untuk 2 cawan tepung dalam bancuhan roti atau donut adalah lebih kurang 1 sudu besar je. Jangan letak lebih sebab takot roti jadi berat.

Konon nak buat entry pendek je, sekali berjela2 pulak sebab banyak gambar..Apa pun, harap dapat membantu kawan2 lain yang nak buat roti/donut/pau...Seriously, i'm a big fan of yeast!!!!

22 comments:

AZLINA said...

Assalamualaikum Nani....emmmmm yummynya pau coklat Cadbury, tentu rasanya pun lebih sedap dr pau coklat biasa...mahal pun xpe janji sodap kan!!

Acik Erna said...

asalam nani..belum pernah acik cuba buat pau inti coklat ni..kalau buat mesti laku dirumah ni..semua suka coklat..

Juwita Jamaludin said...

salam nani rajinnya dia mengepau lagi.. tula akak pun kalau ada inti lebih suka tak tahu nak buat apa.. kena fikirkan apa yang perlu dibuat tapi akak suka buat karipap je

nuwairani ismail said...

waalaikumussalam kak azlina...tu la pasal...coklat tu je yg ada di rumah...bantai jela yg itu pon...

nuwairani ismail said...

w'salam acik erna : pasni boleh la acik cuba pulak ye...lagi senang buat mcm ni. tak payah nk buat intinya dah.

nuwairani ismail said...

salam kak ita : memang mula2 nk buat karipap. tapi kalau nk buat yg tu, leceh sikit la...nak menguli, mencanai, mengelim, menggoreng...banyak step...hihih

Zaliedana said...

AMBOI mengepau lagi nani,uii pas puding coklat,pau coklat lak,esok menu pa lak nani,rajin toi anak dara sorang nih,bagus2,nanti dah kawen,bertambah syg mak mertua n suami,hehe..

Amie said...

Nani,
lain kali kalau kak Amie nak ke Sandakan, kakak telefon Nani dulu ye, minta Nani buat pau...boleh kakak singgah di Bukit Garam makan pau dulu... he heheh jimat tak payah berhenti makan di Kota Kinabatangan...kihkih kihhh..

vegetable shortening tu Kak Amie pun guna, ooo harganya lebih sikit di Lahad Datu... RM4.40 sen 350 gram.

quinnie said...

geram je bila tengok pau org...diri sendiri malas nak buat..kekke...senang ye masukkan coklat je...hehehhe....saya pun kadang2 guna yis jenama tu...elok jugak yis ni....:)

nuwairani ismail said...

Kak CT : hadoi....dah ke situ la pulak dia... malu den.

nuwairani ismail said...

kak amie : shortening ni nani beli di kedai depan pasar sandakan.tak ingat dah zaman bila. tapi 2,3 hari ni baru nak start guna.

nani ok je...datang la singgah dulu...kita makan pisang goreng ke... (beli kat kedai senang). nak masak takot tak sedap sbb kak amie lagi terer masak. heheh

nuwairani ismail said...

kak Q : kalau guna inti coklat mcm ni cepat muak sikit la kalau makan berbanding inti kari ayam. kalau inti kari ayam, makan tak puas. asik2 nak makan lagi.

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum nani...
waah buat pau inti choc gitu lg... x antar kat akak ckit ker nani... sedaaapnya tu kalau dpt makan pau inti choc... sedap2x!!!

Mieza said...

nani weiiiii..sedapnya pau inti cekelat ni nani weiiii..bakpo la gi goda akak sebegini..dah lama akak tak mengepau...selalu buat inti kelapa..tapi inti cekelat cadbury ini mmg terbaikkkkk

cik cek said...

Naniii....kak cek nak pau...:)

AI said...

- hantar sini sikit...nani jgn asik makan pau...nti pipi pon gebus mcm pau...ekeke...

Hanis MY said...

kreatifnya nani pau inti cekelat i likeeee!

nani thank u wish bday! :D

IXORAROXI said...

amboiiii rajinnya..ni dah boleh buat frozen pau utk di jual
Salam Ramadhan untuk Nuni

Yana Shaiful said...

Salam Nani..K.Yana rasa nk mengepau jgk lah sblm pose nii..jeles tgk nani asyik mengepau jee hikhikk..

Nurul said...

Salam, nani...
Ader pau inti coklat lagi tuh... sedapppp... Rajin adik sorang ni... bagus2, persedian jadik isteri tu... :)

ziraziz said...

tak pernah terpikir ade pau inti coklat hehe..

nuwairani ismail said...

kak zira : sengaja nak pelbagaikan resepi...