kehidupan adalah satu nikmat

Saya hanyalah insan biasa yang cuba untuk menjadi luar biasa. tidak ada yang sempurna di dalam dunia ini tetapi tidak salah jika kita berusaha ke arah kesempurnaan...walau apa pun, semuanya kembali kepada Yang Maha Pencipta...jika diizinkan-Nya, maka dapatlah kita merasai nikmat yang hanya sementara ini...kehidupan adalah sesuatu yang sangat indah jika kita pandai mencorakkannya...LIFE IS BEAUTIFUL....

Monday, July 4, 2011

Pau Kacang Hitam & Popia Goreng - Rezeki Allah Bagi

Assalamualaikum...Selamat Petang

Alangkah bahagianya kalau setiap petang bila pulang dari kerja terhidang segala makanan di atas meja... Heheh... Sebelum ke sekolah tadi, saya ke Agro Bank dulu konon2 nk cucuk kad ATM (belum wat kuar lagi gaji). Malangnya, keluar ayat dari mesin KAD ANDA TIDAK SAH. Adus....Sedih betul la...Dahla banyak hutang tak bayar ni. Duit utk mak kat kampung pon belom kirim. HP pon takde kredit. Makan pon main catu...Di Kinabatangan ni hanya ada Agro Bank je. Kalau nk cucuk kat bank lain, kene drive sejam setengah baru la jumpa...Jauh kan??? Sampai di sekolah pula, ada seorang cikgu offer diri nak pinjamkan duitnya...Saya segan juga nk pinjam duit orang. Kalau mana saya boleh bertahan, saya akan cuba bertahan dulu...

Tadi lepas balik dari sekolah, tengok ada bekas tapau atas meja. Ada kuih pau 4 biji dan popia 2 ketul. Nampak macam sedap. Memang sedap pon! Tula orang kata, kadang2 kita tidak dapat jangka rezeki kita datang dari mana. Tak dapat keluar duit dari ATM, tidak bermakna saya akan mati kebuluran hari ni...(sedihnye ayat).... Allah itu Maha Penyayang....Kalau sudah tercatat ada rezeki saya hari ini, memang sampailah rezeki itu. Kalau tidak ada, memang takde rezeki lah namanya tu...Hmmm....Esok macam mana la pula ye...?
Terima kasih kepada seorang kawan yang telah memberi sedekah kuih2 ini untuk saya dan cik hosmate...
Semoga, Allah memberkati lagi hidup anda, bahagia dunia akhirat....

16 comments:

tun_telani said...

olo olo.. siannyer adik akak sorang nii.. aritu kad cimb akak pun kuar 'cannot read card' jugak. pelik gak, tp ada mesin bank lain kt sebelah atm cimb tu. akak try masuk kt situ, ok pulak. pastu bila try sekali lagi dh blh guna dah ^^
ps: biasa akak ada 2-3 atm card. so senang bila emergency blh guna kad lain. hehe

nuwairani ismail said...

kak tun....kad lain memang banyak, tapi duit kat dalam tu yg tarakkkk~~~ hihih....malas pulak nk korek asb ke hape...hmmm....minta kirim kawan yg ke bandar esok jela jawabnya...nk kuar hujung minggu memang tak sempat...asik ade program je di sekolah...

YANA SHAIFUL said...

ciannyaa..klu dekat ble gak k.yana antar nasi sepinggan dua hehee..sabar je laa ek..;-)

Mieza said...

alaaa sianya...susahnya kan nak kuar duit pun..ada agro bank je...hrp2 masalah tu cpt dpt diatasi...alhamdulillah..rezeki dr Allah..:)

nuwairani ismail said...

ala kak yana...haru la pulak rasa...bukan langsung xde duit jugak... tp kiranye sewa rumah rumah, bil ang so on terpaksa tunggak dlu la sebab nk hidup sehingga dapat kuar duit..rumah blogger masak2 paling dekat dengan rumah sy pon kak amie la. itu pon amik masa 2 jam baru samapi. hihih...kot2 la nk mintak nasik sepiring dua...

nuwairani ismail said...

kak mieza : terima kasih...harap2 dapat setel la masalah ni esok..tak sedap jugak berhutang dengan tuan rumah ni lama2...kang tak pasal pulak balik keje ada mangga besor kt depan pagar. heheh

Amie said...

Assalam Nani,
tengok popia tu... teringat janji dgn anak2 nak buat popia.... dah keluarkan popia bagi lembut, simpan balik dlm peti sejuk...tak jadi buat (cerita kelmarin ni), ntah bila nak buat...

nuwairani ismail said...

hahh...kak amie ni nk tunggu nani gi LD dlu la kot..heheh...

Juwita Jamaludin said...

salam nani.. banyaknya ketinggalan cerita nani akak busy la.. sob2 tak sempat nak BW... alhamdulillah rajin orang yang beri kuih tu.. murah rezekinya ye

ainnoraini said...

rezeki tu..jgn ditolakkan...
suke mkn popia...

nuwairani ismail said...

w'salam kak ita...terasa betol bila kak ita menyepikan diri...patut la rasa sunyi semacam aje...(chewah)...tula.. alhamdulillah rezeki hari ni..

nuwairani ismail said...

haah...sy pon suke makan popia...lebih2 lagi yg garing2 panas2 tu...banyak pulak karot, taugeh, isi ayam kat dalamnye...cicah sos pulak...haih....

Ummi said...

ala siannya.. tapi siapa sangka rezeki datang bergolek ..syukur pada Allah ..tengok pau tu pun gebu gitu mesti sedap ..nampak gaya kena cari tepung ni nak uli buat pau ..

nuwairani ismail said...

tepung pau sy ada...tp belum terbuat lagi...hihih....tunggu la ada kelapangan dulu...

Ida,Japan said...

alah ciannyer dia.....tmpt nani jauh dari bandar erk...susah kn, lama tak buat pau teringin lak nk mkn huhu

nuwairani ismail said...

itu la kak ida...apa boleh buat...mencari rezeki di tempat org..kalau tmpt sendiri, jalan kaki 10 minit pon dh jumpa ATM. heheh