kehidupan adalah satu nikmat

Saya hanyalah insan biasa yang cuba untuk menjadi luar biasa. tidak ada yang sempurna di dalam dunia ini tetapi tidak salah jika kita berusaha ke arah kesempurnaan...walau apa pun, semuanya kembali kepada Yang Maha Pencipta...jika diizinkan-Nya, maka dapatlah kita merasai nikmat yang hanya sementara ini...kehidupan adalah sesuatu yang sangat indah jika kita pandai mencorakkannya...LIFE IS BEAUTIFUL....

Friday, July 22, 2011

Apam Cream Cheese

Assalamualaikum...Salam sejahtera...

Wohoooooo! pelik bin ajaib pulak hari ni bangun2 aje rasa macam nak masak. huhuh.... Jadinya, disebabkan belom lagi menuka gas, saya jenuh memikir resepi apa ya yang guna kukusan rice cooker ni...Jadi, belek punye belek, jumpa la resepi Apam Cream Cheese Kak Yani MyR. Tak sempat nk bebel panjang, keje banyak lagi tak siap.

APAM CREAM CHEESE
resepi : Kak Yani Deco Choco

Bahan : (6-8 bekas apam kecil2)
40 gram cream cheese
1 biji telur
150 gram tepung gandum
1 sk baking powder
1 sb minyak masak
75 ml susu segar
5 sb gula

Cara :

  1. Potong dadu cream cheese dan ketepikan.
  2. Masukkan telur, gula, susu dan minyak masak dalam bekas. Pukul sehingga berbuih dan gula larut sepenuhnya.
  3. Ayak tepung dan baking powder ke dalam adunan telur tadi dan gaul rata.
  4. Masukkan cream cheese, kacau sebati.
  5. Masukkan adunan dalam bekaas/ramekin dan kukus selama 8-10 minit.
  6. Sedap dimakan semasa panas2 lagi.
p/s : apam ni seharusnya cis itu berketul2 ya, tidak perlu dikasi hancur (apasal ayat haku mcm org sabah pulak ni?). Rasanya lemak2 manis gitu, sedap...Cumanya, kalau saya buat lagi untuk lain kali mungkin saya derhaka tang nak menambah /baking powder/baking soda/ovalet untuk menambahkan lagi kegebuan apam ni dan juga memukul telur sehingga kembang ye. Kalau sapa2 pernah buat apam dot2/polka dot/ladybird tu kire lebih kurang la. cuma tambah lagi cream cheese. Apam yg saya buat ni sedikit padat dan berat (sebab pukul pakai hand whisk je). Tapi kandungan gula dan rasa tu lemak2 sedap dah...

28 comments:

Nuridah said...

Pagi Jumaat Nurwairani,

sihat ke?? Lama Kak Nur tk singgah sini...kdg2 tu sibuk tak sempat nk menjenguk....hehe...

eh2 ada apam...seketul aje ke?? Tk dpt lah nak bersarapan sama...huhu.

nuwairani ismail said...

yg ni je nampk comel sikit..yg lain berkedut2 sebab terlebih kukus...uwwaaaa!!!

tun_telani said...

haha..nani, akak pon penah wat jd kedut2 tu ;p sedap nyer apam cream cheese

Asyifa Mustaffa said...

kesian saya...saya lum sarapan lagi nie....huhuhu......

AI said...

- gapo apam mu lekuk2 jahh...x sekata hehe

Zaliedana said...

Amboi apam dia,bentuk lap u lagi..Da cis lagilah sedap kan nani..Kak ct nak 2ketui da lagi ka..

nuwairani ismail said...

kak tun : biasenya suke suki je derhaka resepi org...tp kali ni baik pulak...bila dah baik, mula la jadi lain...huhuh...org takde mixer la katakan...

Mieza said...

nani..akak tak penah wat lg ni apan cream cis..cis ada 2 ketul..kena wat ni..sedap tak? nani tk komen ttg rasanya..nnt bgtau rasanya ekkk..nak try la esok pg for bekpes :) TQ dear share recipe

nuwairani ismail said...

asyisa : meh amik seketul...ada lagi 5 ketul ni...huhhu

nuwairani ismail said...

Al : ade je yg nk menjeles dgn i tau! huh! tau la apam yg u selalu BELI tu gebus...huhuh

nuwairani ismail said...

kak Ct : ada lagi ni...makan 3 ketoi pon dah tersadai ni...cemane?

nuwairani ismail said...

kak mieza : huhuh...jap...nk edit dulu entry..tadi tgh kalut2 wat keje..bila dah 80% nak siap keje ni rajin pulak nk blogging. hihih...

kasihredha said...

syokk nya ada cheese :)

Cheq Sue said...

buleh try nih...simple dan sedap jah tgk

YANA SHAIFUL said...

Salam Nani..apam yg ni k.yana lum bt lg..mst sedapkan ada cia nii..
hmm..cis xde plak nk bt..mintak sini i lap u 2 hikhikk

Mamasya said...

Comeeei bentuk love apam Nuwairani...!

nuwairani ismail said...

kak kasih : seronok kalau gigit2 jumpa cis....tapi kalo gigit2 sampai ke sudah tak jumpa cis, pasrah jela..

nuwairani ismail said...

cheqsue ; adunan ni sikit jah..buleh la utk sorg make...sehingga ke malam

nuwairani ismail said...

kak yana : xde cis, ganti je kismis ke, kurma ke, stoberi ke, hihih..memandai je ubah resepi orang...

nuwairani ismail said...

mamasya : sebenarnya ni projek mengetest acuan lup2 baru beli..hihih

Anna Qawina said...

amboi..lap u lap me lak dia..hehe

Kak Rosaliza said...

kukus guna rice cooker tu mcm mana ya nanai. sedap nmpk apam tu

Nur_Ied@ said...

wah! rjin nani ni, kak ieda sarapan beli jer ari ni...

ok la tu nani, cute jer kak ieda tgok...

nuwairani ismail said...

kak anna : mood org tgh bahagia~~

nuwairani ismail said...

kak rosaliza : rice cooker sy ada pengukus sekali. kalau nk kukus, isi je air kt dalam periuk tu, pastu lapik dengan kukusan dan tutup dengan penutup periuknya...biar aje la kat ctu.

nuwairani ismail said...

kak ieda : terpaksa jugak masak..kalau tak memang kebulur la jawabnya...

Diana @ Melley Mey said...

comelnyaaa apam cream cheese tu nani.. ada lg x nie.. jom tukar ngan Oreo Cream Cheese Swirl Brownies ngan akak... :)

nuwairani ismail said...

kalau kak diana yang masak, konfem la sedap!