kehidupan adalah satu nikmat

Saya hanyalah insan biasa yang cuba untuk menjadi luar biasa. tidak ada yang sempurna di dalam dunia ini tetapi tidak salah jika kita berusaha ke arah kesempurnaan...walau apa pun, semuanya kembali kepada Yang Maha Pencipta...jika diizinkan-Nya, maka dapatlah kita merasai nikmat yang hanya sementara ini...kehidupan adalah sesuatu yang sangat indah jika kita pandai mencorakkannya...LIFE IS BEAUTIFUL....

Sunday, July 24, 2011

Rezeki Orang Kehabisan Gas! Hahah!

Assalamualaikum....selamat sejahtera...

Tensen yg amat sepanjang 2-3 hari ni...Dah 4 hari rumah saya kehabisan gas. Budak gas tu pulak tak boleh nak hantar lagi hari ni sebab ke bandar. Kalau tak ada jugak esok, terpaksa la minta tolong orang lain. Tapi, dalam masa kehabisan gas tu, ada saja rezeki yang datang. Hari Jumaat malam ada jemputan makan di rumah jiran, Sabtu malam, di rumah AJK PIBG sekolah, tengah hari tadi di rumah keluarga Datuk Bung Mokhtar. Huhuh.... Apa yang menarik tentang kenduri orang2 di sini ialah, mereka memang akan menyediakan makanan dalam pelbagai jenis (10-15 jenis) tetapi dalam kuantiti yang sedikit. Semalam, ada kenduri arwah dengan bacaan yasin dan tahlil. Sementara menunggu acara bermula, tetamu dihidangkan dengan kuih-muih dan air kopi terlebih dahulu. Kemudian baru diikuti bacaan yasin. Selesai doa, makan nasi lagi. Saya berkira-kira, lauknya adala dalam 12 jenis... 




Tengah hari tadi pula, dalam 11 jenis. Paling special, siap ada telur penyu lagi. Tapi saya tidak pandai makan telur penyu...Mengenangkan penyu punyalah payah bertelur, siap menangis-nangis lagi. Tidak jadi la nak makan. Tapi, memang mewah la kalau kenduri di sini. Pendek kata, kalau ada jemputan kenduri tu memang tidak akan menolak la. Sebenarnya perut dah lapar balik ni. Tapi tak tahu nak makan apa dah. Gas dah habes....

p/s : takde mood nk berblogging bila screamyx ni buat hal 2-3 hari ni...Asik putus2 aje..

15 comments:

Ida,Japan said...

alah siannyer kat dia....tak der gas, alhamdulillah dgn rezeki yg dtg tu...mewahnyer hidangan diaorg nani...esok cam mana...kalau gas tak der lagi, beli jer la erk..

nuwairani ismail said...

tula...cemane sekali pon, esok memang kene beli gas dah.

resipe-masak-makan said...

salam cikgu,nampak sedap juadah orang kinabatangan,n3lah masakan fevret orang sana,dulu saya pernah makan ayam masak dlm buluh,namanya ayam pansohmano( betul ka cikgu ).

AZLINA said...

Assalamualaikum Nuwairani...bnyknya menu hidangan disana, mcm2 ada yea. rezeki waktu xde gas la tu kan! :)

kasihredha said...

tak de gas pun takpe sebab ada byk lauk kenduri :)

akak pula memang suka telor penyu..hik2

ziraziz said...

kat cni, kalau gas abih je, tak sampai 5 minit dh ade org anto gas...hehe..dugaan..sabar ye nani..

YANA SHAIFUL said...

Salam Nani..murah sungguh rezeki..
meriahnya lauk kenduri kat sana..mcm2 ada..:=)

Nur_Ied@ said...

xpe nani, wlu xde gas tp rzeki tetp ada...tgok la, rzeki dgt dr sumber lain pula...

bnyknye lauk kenduri tu, mst rambang mata nk pilh yg mane nk mkn dulu tu...hehe

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum nani..
Alhamdulillah..
wah smpi skg pun x dpt beli lg gas ker nani... ciannya nani... susah ke nak dapatkan stock gas kat sana nani?

AI said...

- standby dapur letrik yg kecik tu...gas abis, gune letrik...

nuwairani ismail said...

resipe-masak-makan : saya pon kurang arif jugak pasal menu org di sini..nanti sy cuba la masukkan sikit2.

nuwairani ismail said...

w'salam kak diana...sy takde transport kt cni.kebetulan, ada student yg ada kedai runcit. selalunya minta tolong dia la hantar gas. tapi sibuk pulak dia.

nuwairani ismail said...

Al: tula kan...kalau ada microwave/oven pon dh ok...sy ni geram aje nk masak dalam rice cooker. tp takot kene marah ngn hosmate sbb dia punya.heheh

Kak Rosaliza said...

dah rezeki nani tu, tp kalo umah akk tak dak gitu agaknya kebulur kut ank2 hehehr, maklum la byk perut nk isi

nuwairani ismail said...

kak rosa : ni kes bujang lagi tu pasal tak berapa kisah gas dah habis pon. kalo ada anak, somi, mane de bleh biar gas lama2 ni.