kehidupan adalah satu nikmat

Saya hanyalah insan biasa yang cuba untuk menjadi luar biasa. tidak ada yang sempurna di dalam dunia ini tetapi tidak salah jika kita berusaha ke arah kesempurnaan...walau apa pun, semuanya kembali kepada Yang Maha Pencipta...jika diizinkan-Nya, maka dapatlah kita merasai nikmat yang hanya sementara ini...kehidupan adalah sesuatu yang sangat indah jika kita pandai mencorakkannya...LIFE IS BEAUTIFUL....

Tuesday, July 5, 2011

Apam Pisang Tanpa Telur dan Tanpa Minyak

Assalamualaikum...Selamat pagi semua!!!

Bangun pagi, teringat pulak ada bekas2 tapau yang belum berbalas ni. Balance pisang montel pon ada 3 biji lagi. Boleh la buat apam resepi Kak Fida ni. Nampak unik resepinya sebab tak guna telur n minyak pon. Diganti dengan susu segar pula.. Hmmm...Kalau siapa2 yang alergi telur, boleh jenguk dapur Kak Fida ye sebab dia ada banyak resepi tanpa telur.

APAM PISANG TANPA TELUR DAN TANPA MINYAK
resepi oleh : Kak Fida

Bahan :
1 cawan pisang lecek
1 cawan gula perang -sy guna gula putih je
2 cawan tepung naik sendiri -sy guna tepung gandum + 1 1/2 baking powder
1 1/2 sk baking soda
4 sb susu segar -susu cair pon boleh

Cara :

  1. Ayak tepung dan baking soda.
  2. Dalam bekas lain, masukkan pisang, gula dan susu kemudian kacau.
  3. Tambahkan campuran tepung dan kacau lagi. - pakai hand whisk aje, no need blender, mixer, bagai
  4. Bubuh adunan dalam bekas2 kecil.
  5. Kukus hingga masak. (10-15 minit)
lembut walaupun tanpa telur...sedap dimakan dengan kelapa parut..

22 comments:

Kak Rosaliza said...

assalam nuni...nmpk cam kek pisang lak, nmpk gebusss n sedap je apam pisang tanpa telur n minyak tu

nuwairani ismail said...

tula...1st time buat apam pisang sebenarnya..tak tau rupa apam pisang yg sebenar mcm mana...

Zaliedana said...

Assalam Nuwairani,Kak CT pon pernah wat apam nih,sedap,wlapong xda telur n minyak,Kira mmg oklah kan,kalo xda stok telur tuh..

nuwairani ismail said...

haah...resepi kak fida ni memang glemer...jimat telur kat dapur..heheh...

nOOrsha said...

mmg bes apam ni..very the sehat gitu.. sesuai utk diet kan..

AI said...

- 10-15 minit je...kejap nye...

nur_ied@ said...

rajinnye dier, klu org yg dh brgelar pn. ni...hehe

nti nk try wt jgk, resepi yg brkhasiat ni, <kolestrol!

Maira Anjami said...

nampak cantik je apam ni~

ainnoraini said...

senang jer buat tu ye...
nnt kak ain nak try la...nnpk sedap jer..gebu lagi tu...

Miesah said...

AS SALAM..WAH..NMPAK SEDAP..TAK BUBUH SUSU BOLEH TAK?

kasihredha said...

perrggghhh...sedapnya

Juwita Jamaludin said...

nani rajinnya buat apam pisang tapi akak suka kek atau apam ada rintik2 coklat tu.. nampak cantik

nuwairani ismail said...

kak nOOrsha : tujuan utamanya nk jimat minyak jagung n telur di rumah je..heheh...bab diet tu no 2. hihih

nuwairani ismail said...

Al : ha...ini memang sekejap je dh boleh siap..tak perlu nk wat kuar mixer ke, blender ke, semua main kacau aje...

nuwairani ismail said...

kak nur ieda : ha...memang kurang kolesterol..tapi tetap gebus...

nuwairani ismail said...

maira : kene pandai pilih pisang jugak. kalau pisang yg nampak banyak urat, nampak la cantik. ni kak nani guna gula pasir putih je. kalau gula perang lagi cantik warnanya.

nuwairani ismail said...

kak ain : cara2 tu sy olah ayat sendiri. Tapi tak lari la drp resepi asal. nampak lebih simple dan mudah. heheh

nuwairani ismail said...

w'salam kak miesah : rasanya kene bubuh jugak susu. kalau xde susu segar, susu cair pon boleh. kita tak guna telur. takot apam keras kalau takde susu.

nuwairani ismail said...

kasihredha...Perghhh aje? kene la try dlu...hihih

nuwairani ismail said...

kak juwita : nak sangat2 la buat kek @ apam yg letak choc rice tu..tapi xde dalam stok la...guna jela bahan yg ada kat dapur tadi...kalau ada coklat rintik tu budak2 mesti suke.

IXORAROXI said...

esok akak courier tupperware kosong, nanti kirim balik apa yang patut ya :D

nuwairani ismail said...

ala akak ni...kite buat sistem barter la..akak kirim cookies ke...heheh... sy on je tu kak..