kehidupan adalah satu nikmat

Saya hanyalah insan biasa yang cuba untuk menjadi luar biasa. tidak ada yang sempurna di dalam dunia ini tetapi tidak salah jika kita berusaha ke arah kesempurnaan...walau apa pun, semuanya kembali kepada Yang Maha Pencipta...jika diizinkan-Nya, maka dapatlah kita merasai nikmat yang hanya sementara ini...kehidupan adalah sesuatu yang sangat indah jika kita pandai mencorakkannya...LIFE IS BEAUTIFUL....

Thursday, July 28, 2011

Rich Choc Pudding

Assalamualaikum...Selamat sejahtera....

Wah...Dalam cuaca yang begitu PANAS ini, memang tekak terasa haus, badan pon berpeluh, kalau boleh nak berendam dalam air ais aje...Semalam dah tengok entry Kak Ct Delima yang menayangkan Rich Choc Pudding nya itu...Oh! Sungguh terkesan di hatiku...Siap Kak Ct komen lagi suruh buat esok...Serius saya tidak terbaca komennya itu sehinggalah saya siap buat puding pada malamnya...Hah Kak Ct, ini bukan lagi tunggu esok, malam terus buat tau! Tapi sebab nak tunggu puding tu keras dan sejuk dulu, entry memang kene buat esok jugak la. Jadinya, sebelum sempat puding tu keras lagi saya dah try2 dulu saki baki yang tinggal di periuk dan bekas2...Aduh.....Sedapnya.....Terasa lemak2 susu, coklat dan butter itu...Jadi, kalau sapa2 nk try, saya bermurah hati mengkopi enpes resepi puding ini...Halal ye Kak Jun...


RICH CHOC PUDDING
resepi : Jun Yummylicious!
olahan : Nuwairani

·     1/2 cawan serbuk koko
·         1 cawan gula
·         1/2 cawan susu tepung
·         1/2 sudu teh garam
·         4 1/4 cawan air
·         4 sudu besar tepung jagung
·         1/2 sudu teh esen vanilla
·         3 sudu besar butter
·         1 paket serbuk agar2 (10-11gm)

Cara :

1.Campurkan semua bahan kecuali butter dan kacau selalu hingga mendidih.
2.Masukkan butter, kacau hingga pekat.
3.Angkat dan masukkan kedalam loyang atau acuan yg disukai. - nani tapis dulu supaya tidak berketul
4.Tips Kak Jun : ni akak tambah cara yer..untuk puding ni n puding2 lain, kalu nak senang keluarkan bila dah beku, basahkan dulu acuan sebelum memasukkan puding..bila dah beku, insyaAllah senang nak keluarkan.


sedikit manis pada tekak saya...mungkin boleh kurangkan sedikit gula lepas ni...
guna acuan egg tart susah sikit nak keluarkan berbanding acuan apam plastik. jadi, cedok dari sini jela ye.

29 comments:

Mama Hawa/Mama Nani said...

Salam Nani..
Wah puding coklat cantik berkilat... pau gebu kentang + ayam sedap sekali.. rajin Nani membuat nyer :P

Nurul said...

sedapppnya puding ni Nani.. K nurul pernah buat sekali, makan ngan susu cair n buah2an koktail lagi tambah mabelesss... puasa ni kena buat puding2 camni :)

cik cek said...

Nani...panas2 ni dapat cedok puding Nani ni sedap ni...sejuk...nyaman je masuk kat tekak...ahhhh...leganya...:)

AI said...

- makan pau x abes lagi dah puding pulak...best jadi hosmate nani kan..

Cheq Sue said...

naseb baik dah pernah buat dulu sekali...dah tau camana rasanya

nuwairani ismail said...

mama hawa : ni sampai seru rajin...kalau sampai seru malas...takyah cakap la...

nuwairani ismail said...

kak nurul : nani tidak serajin itu la pulak nak buat dgn kuah2nya..huhuh. ini pon syukur la tu...

nuwairani ismail said...

Al : hohoh...pastu pakat2 menggemoks secara berjemaah....hihih

nuwairani ismail said...

kak cek : gaya kak cek ckp tu mcm kak cek pulak yg makannya..heheh

nuwairani ismail said...

cheqsue : hamba ni ketinggalan zaman la puloks..ni baru menerai buat puding ni...

Jun said...

cakkkk..heheh, nani...akak sendiri pon lama dh x buat n mkn puding ni..ade lg x? heee

Anna Qawina said...

amboi..sakan tayang puding..sini panas terik nih..meh sikit suapkan akak..

AZLITA AZIZ said...

puding coklattttt... fav tu... terliur dah ni... panas2 macan cuaca hari ni mmg sesuai sangat klu buat puding..

Zaliedana said...

Nani sedapnya puding yg berkilat ittew,sungguh menggoda tekak,bulan posa nanti kak Ct nak wat juga lah..

Nur_!eda said...

bertambah satu lg koleksi resepi utk juadah buka puasa...;-)

ainnoraini said...

sedapnye...
cuaca kat sini tengah panas ni..kalau dpt makan puding mmg sesuai sangat lah...

abah khalisha said...

sedaplah..terliur btl rasa..seb bek belum puasa lagi ni

ziraziz said...

blh try ms bln pose ni ...terliurnye la....nape la nani x jd jiran akak ..hehe

nuwairani ismail said...

kak jun : ada lagi 3 bijik. hihih...balik dr keje tadi, terus bantai 4 ketul..punya la....

nuwairani ismail said...

kak anna : mengidam ye? heheh...

nuwairani ismail said...

kak ita : bila dh try buat ni, terus jadi feveret saya jugak!

nuwairani ismail said...

kak CT : bila dah buat puding ni nanti, jgn lupa jemput makan di rumah sekali ye!

nuwairani ismail said...

kak ieda : berapa banyak dah resepi dlm senarai ni? heheh....

nuwairani ismail said...

kak ain...sebab cuaca panas mcm ni la rasa nk makan mende2 sejuk mcm ni...

nuwairani ismail said...

abah khalisha : haaa...apa lagi, pasni boleh la try buat pulak...

nuwairani ismail said...

kak zira pindah la sini...kite berjiran pulak..nakkk???

CT Delima said...

AS'salam nani

Kak ct suka..suka..suka makannnn. Nak juga ada lagi kan. sedapnyaaaa..yummyyy!

nuwairani ismail said...

w'salam kak ct...haduh....gara2 kak ct la ni...terus terpengaruh nk buat jugak! hahah

Diana @ Melley Mey said...

rajiiinnya adik akak sorg nie... baru masuk 2 hari akak x dapat online dah banyak entri yg sedap2 tau.... puding tu nampak sedap n cantik ler nani... suka2x!