kehidupan adalah satu nikmat

Saya hanyalah insan biasa yang cuba untuk menjadi luar biasa. tidak ada yang sempurna di dalam dunia ini tetapi tidak salah jika kita berusaha ke arah kesempurnaan...walau apa pun, semuanya kembali kepada Yang Maha Pencipta...jika diizinkan-Nya, maka dapatlah kita merasai nikmat yang hanya sementara ini...kehidupan adalah sesuatu yang sangat indah jika kita pandai mencorakkannya...LIFE IS BEAUTIFUL....

Saturday, July 23, 2011

Setitis Darah Menyelamatkan 1 Nyawa 1 Malaysia & Kisah seorang SAYA

Assalamualaikum....Salam bahagia.....

Hari ni hari Sabtu...Ya, saya tahu anda semua tahu bahawasanya hari ini adalah hari Sabtu. (dalam proses nak buat karangan dengan ayat yang bagus, baik dan ejaan yang betul. skema tak saya?? heheh). Di kala orang lain enak dibuai mimpi-mimpi yang indah di pagi Sabtu, tetapi saya terpaksa awal bangun dan bersiap sedia seperti orang yang mahu keluar bekerja. Di dalam hati saya berkata, "kenapa saya harus keluar pada pagi ini?". Dalam keadaan bermalas-malasan, sempat juga saya mencapai beberapa keping kek pisang (hasil menapau lebihan kuih jamuan petang semalam) sebagai alas perut dan meminum setengah gelas teh tarik segera.

Sambil menunggu Cik Hosmate bersiap-siap, saya sempat keluar dan berbual dengan jiran sebelah rumah. Isunya lebih kepada cuaca yang kurang panas dan kisah cucunya yang suka makan jagung rebus. (itu juga yang mahu dibualkan dengan orang tua, tapi tidak mengapalah). Saya pun buka pintu pagar, Cik Hosmate panaskan enjin kereta dan sebelum memboloskan diri ke dalam kereta, sempat saya melambai tangan ke arah baby comel yang suka makan jagung rebus itu.

Danish Kurniawan dengan fashion rambut barunya.
Ke mana destinasi saya pada hari ini ya??? Dalam keadaan merungut kerana hari Sabtu pun kena kerja, saya kuatkan semangat demi menyahut seruan.....

maaf, gmbr sedikit blur
Sebaik sahaja melangkah masuk ke dalam dewan, saya tengok ramai betul orang buat pemeriksaan kesihatan dan bersiap sedia untuk menderma darah. Saya??? Masih lagi dalam dua. Saya tidak pernah menderma darah sebelum ini. Saya tidak tahu macam mana perasaan orang yang kurang darah, orang yang pengsan selepas derma darah, orang yang sakit kena cucuk jarum besar. Jadi, di dalam dewan itu saya hadir sekadar memenuhi kehendak pihak sekolah untuk memberi sokongan terhadap kempen derma darah anjuran PIBG SMK Bukit Garam kerana kehadiran guru-guru diambil kira. Teruk betul! Hari Sabtu pun masih lagi bekerja. 

Sambil berjalan-jalan melihat pameran, saya nampak ramai warga tua (50-an) yang masih beria-ia mahu menderma darah. Begitu juga dengan kawan-kawan Chinese, Kristian kelihatan begitu bersemangat menderma darah. Saya??? Masih lagi dalam dua. Tiba-tiba datang pelajar saya, "Cikgu, kalau cikgu derma darah, nanti dapat air kotak MILO!" Sempat lagi saya jawab, "Alahai, kalau setakat air kotak MILO tu, saya pun boleh beli, bah". Pelajar itu pun berlalu.....(panjang pula karangan ni). Datang pula kawan Indian saya, Nirmala, "Ning, jom kita derma darah! I pon belum pernah derma darah." Demi menemani dia mengisi borang, saya pun ikut sama. Saya??? Masih lagi dalam dua.

Nirmala di sebelah khusyuk mengisi borang. Masih boleh tarik diri lagi. heheh
Sepanjang berjalan menuju ke tempat mengisi borang, ada 3 orang pelajar Tingkatan 6 sekolah saya yang pengsan akibat menderma darah. Dalam hati saya terdetik, "Kalau mereka sanggup mengambil risiko ini untuk menderma darah, sedangkan saya yang sudah berumur suku abad ini tidak mahu menyahut seruan ini, apa gunanya saya bercakap itu dan ini dengan pelajar jika saya tidak mahu mencuba".  Akhirnya.......

seronok dapat menyumbang sesuatu untuk orang lain. 

Alhamdulillah saya tidak ada masalah.
blood pressure : 119/82 mmHg
hemoglobin : 14.5
glucose : 4.0 mmol/l
blood type : O+


p/s : kawan-kawan pernah derma darah??? Kongsi la pengalaman sikit.

22 comments:

Cheq Sue said...

Pernah derma masa kat UPM dulu. Misi siap amik no fon ngan alamat sebab dia kata darah jenis AB susah nak dapat... **seram jgk nengok ke jarumnye

Mieza said...

erkkkk..derma darah? maksudnya kena la cucuk jarum kan? errkkkk tidakkkkkkkk...saya seorang yg sgt gerun, takut, fobia, dengan jarum..urhhh katakan TIDAK pada jarum..takut nani weiiiiiiiii...bukan aje takut kena cucuk, takut juga bila tgk org lain kena cucuk..bila doktor cucuk anak..akak akan nangis bagai nak rak! huwaaaaaaa bila kena cucuk akak akan pejam mata rapat2 dan errkkkkkk tutup mulut sbb tkt menjerit mcm baby nnt kena marah lak huwaaaaa tahniah sbb nani berani huhuuh

Amie said...

Pengalaman derma darah? Ada.... tapi tidak diterima. Kenapa? Sebab Kak Amie disahkan tidak cukup darah.... agak terkilan juga sebab ikhlas nak derma darah, tapi hasrat tak kesampaian. Sampai sekarang belum berhasrat lagi untuk menderma darah.

nOOrsha said...

owh..nuni takut ngan jarum ea... jgn takut... nanti bile melalui proses mengandung, pun still kene amikk darah, tapi sket jer la kat ujung jari....n kene amik injection skali... mase bersalin pun kene lebih ari tu.. kene gunting, kene jahit hidup2... hehehe...so jgn takut ngan jarum k.. sket jer sakitnye tu.. :)

akak pnh derma darah...seronok dapat sumbangkan pade yg memerlukan.. nuni darah O...susah nak dapat darah jenis tu tau....pepun syukur nuni x ape2....derma darah x sakirt.. sakit bersalin laaaaaagggiiiiiiii saketttt... heheheh

kasihredha said...

tahniah...
dapat pahala juga
akak pun takut jarummm

nuwairani ismail said...

cheqsue : besarnya jarumnya tu...memang seremmmm je tengok..konfem i tak tengok bentuk jarumnya...

nuwairani ismail said...

kak mieza : lucu la kak mieza ni..anak kene cucuk, dia pulak yg meraung..hihih...tapi masa kene cucuk td, kawan2 ajak sembang, takdela rasa takut sangat. hilang rasa seramnya tu. tau2 aje darah dh mengalir dalam tiub...smooth aje...

nuwairani ismail said...

kak amie : ramai kawan2 yg tak lepas tadi..tak cukup berat badan la...yg baru habis period la..yang kurang hemoglobin la...tapi ada niat pon dah dapat pahala...

nuwairani ismail said...

kak sha : apabila mengenangkan sakit bersalin tu, terus rasa gerun....adoi.... derma darah memang tak sakit. rasa sakit sikiiiiit je masa kene cucuk tu. kalau org yg takde masalah mmg takkan ada mslh pitam, pengsan ke apa...ok jugak la tadi..

nuwairani ismail said...

kak kasih : kalau derma darah beramai2 mcm tu mmg best...ramai penyokong...students pon ramai tadi...hilang segala yg gerun2 tu...siap boleh posing2 lagi...heheh

YANA SHAIFUL said...

K.Yana bkn stkt tkt dgn jarum tp tkt nk jmpa doc and misi..klu demam beli ubat kat farmasi jee tp terpksa mengalah time preggy..

11 kali kna cucuk dgn jarum sepanjang preggy tuu..darah rendah laa..tkt ada kencing manis laa..mcm2 sbb dia nk cucuk kita yg penakut nii tp demi anugerah Allah yg xternilai nii kita sabar je laa..

Tahniah utk Nani kerana berani :=)

nuwairani ismail said...

adoi kak yana..ini pon tak tau la kekuatan datang drp mana...tetibe pulak nk menderma darah...kalo bab takot jarum tu, konfem la semua org takot..besar jarumnya...

Wani Fadhilah said...

salam.. k nani, wani pun darah O+.. hum,wani xpernah lagi derma darah kat org..tringin jg nak derma tp takutla..lagipun wani takut sikit dengan jarum2 ni..dr kecil sampai skarang! hehe ^_^

nuwairani ismail said...

w'salam wani...nak kata takot dgn jarum tu tak tahu la..tapi sbb kak nani dah pernah masuk wad suatu ketika dahulu..pernah kene ambil darah byk kali cuma tidak pernah derma darah je...alhamdulillah hari ni dapat juga...

Nur_Ied@ said...

seumur hidup kak ieda xpernh derma darah. Mmg ada keinginan nk menderma tp darah kak ieda xcukup utk didermakan...rs terkilan juga tp nk bt cmner kn...

ziraziz said...

akak xpnh derma darah...sbb berat akak x lps berat minimum utk derma darah...

nuwairani ismail said...

kak ieda : niat dah ada pon kira ok la tu...

nuwairani ismail said...

kak zira : wah! akak ni memang dr dulu sampai skrg ke slim? heheh...berat sy ni memang terlebih2 dah..

Hanis MY said...

bagusnyaaa nani! tabik la, dulu hanis pernah nk derma tapi org tu ckp kurg dr drh huhu...

nuwairani ismail said...

alahai...kurang darah la pulak...takpelah...nak wat cemane kan..kene banyak makan hati ayam la ni..

AI said...

- syabas cikgu...

- darah kite sama o+

nuwairani ismail said...

Kak Al : kalau jadi pape kat saya, nanti akak yg saya cari dulu! heheh