kehidupan adalah satu nikmat

Saya hanyalah insan biasa yang cuba untuk menjadi luar biasa. tidak ada yang sempurna di dalam dunia ini tetapi tidak salah jika kita berusaha ke arah kesempurnaan...walau apa pun, semuanya kembali kepada Yang Maha Pencipta...jika diizinkan-Nya, maka dapatlah kita merasai nikmat yang hanya sementara ini...kehidupan adalah sesuatu yang sangat indah jika kita pandai mencorakkannya...LIFE IS BEAUTIFUL....

Wednesday, July 6, 2011

Puding Dadih Strawberi

Assalamualaikum...Selamat petang...

Hihih...terasa lucu pulak, post gambar dulu baru edit entry. Ni sy buat pagi tadi. Tapi sebab nak tunggu keras sikit kan, jadi lambat la siapnya. Pendek kata, kalau nk buat puding, bagus la buat time malam2. Jadi, esok pagi boleh terus makan, masuk entry siap bergambar. Sengaja buat puding ni sebab nak habiskan susu yang ada dalam fridge. Serbuk agar2 balance buat puding karamel tanpa telur pon ada lagi. Jadi, resepi ni biasa2 aje. Sy guna aje bahan yang ada di dapur. Tak perlu susah2 nk petik stoberi kat taman ke ape kan...heheh...




PUDING DADIH STRAWBERI
resepi : Nuwairani

Bahan :
1/2 paket serbuk agar2 (5g)
1/2 cawan gula pasir
2 cawan air (500ml)
1 kotak susu segar (250ml)
1 sb rata tepung jagung
1 sb strawberry emulco

Cara :

  1. Campurkan gula dan serbuk agar2 di dalam periuk. Masukkan air dan hidupkan api.
  2. Kacau sehingga gula larut dan air mendidih. Perlahankan api.
  3. Larutkan tepung jagung di dalam susu kemudian masukkan campuran ke dalam periuk.
  4. Tambahkan strawberry emulco dan kacau sebati. Sekiranya anda mahu warna merah yang pekat, masukkan pewarna merah setitik.
  5. Setelah dikacau lebih kurang 3-5 minit, tutup api dan tapis adunan.
  6. Masukkan dalam bekas kecil2 dan sejukkan dalam fridge. Sedia untuk dihidangkan.

agar2 agak lembik sebenarnya. Jadi, adalah lebih baik jika letak dalam bekas dan dimakan begitu sahaja. 
Tidak perlu keluarkan seperti ini....

12 comments:

kasihredha said...

kalau bulan puasa banyak jual ni kan :)

AI said...

- wahhh...balik keje nanti sedap le makan tu dah sejuk...

Mieza said...

dapnyer...sejukkkkkk je lalu ikut anak tekak..:)

YANA SHAIFUL said...

anta sini 2 ketui nk mkn bebuka krg hikhikk

ady said...

as-salam
sedapnye puding dadih tu..sejuk2 mkn sedap...

cik cek said...

Aik...sume org pun dok pakat buat puding...cam janji2 je kan...ape pun kak cek dtg ni nak mintk puding kat nuwairani....sedapnya...sejuk dan nyaman masuk kat tekak...:)

ainnoraini said...

tibe2 rase sejuk jer tekak ni ha...
jauh pulak nak gi rase ni...

ziraziz said...

mm sedapnye..akak slalu bt puding segera je heehe...

Juwita Jamaludin said...

Nani sedap nampak siap berkuah lagi..:)

nuwairani ismail said...

kasih redha : ye...antara dessert yang femes time pose jugak ni.

Al : sampai aje rumah, terus bukak fridge tadi. hihih...tinggal 2 ketul je lagi...dasat wooo...

kak mieza : memang sedap kalo makan time2 tgh kemarau mcm ni..

kak yana : alahai...tak sempat nk pos la...akak dh bukak pose dlu..heheh

w'salam ady : ye...puding sedap kalau sejuk. bila dh suam2 lain pulak rasanya...

kak cek : ni kes tengok puding org lain la...terliur pulak..tu pasal buat jugak puding hari ni...

kak ain : tok sah susah2 nk dtg sabah semata2 nk makan puding...baut aje sendiri, laaaaaaaagi sedap!

kak zira : ni pon kire puding segera jugak ni...sesimple yang mungkin. heheh

kak ita : tu bukan jugak berkuah...tp air pudingnya..heheh

Diana @ Melley Mey said...

wah nani... rajin sungguh buat puding... sedap nie d makan sejuk2 kan nani...

nuwairani ismail said...

kak diana...ni masa datang angin rajin...tu psl semuanya jadik aje