kehidupan adalah satu nikmat

Saya hanyalah insan biasa yang cuba untuk menjadi luar biasa. tidak ada yang sempurna di dalam dunia ini tetapi tidak salah jika kita berusaha ke arah kesempurnaan...walau apa pun, semuanya kembali kepada Yang Maha Pencipta...jika diizinkan-Nya, maka dapatlah kita merasai nikmat yang hanya sementara ini...kehidupan adalah sesuatu yang sangat indah jika kita pandai mencorakkannya...LIFE IS BEAUTIFUL....

Thursday, July 21, 2011

Spaghetti Bolognaise Ayam Segera Maggi

Assalamualaikum....Selamat Sejahtera...

Ni sebenarnya menu lunch tengah hari tadi...Punya la bersemangat sy nk buat lasagna...Dah siap wat kuar kepingan2 lasagna dengan cheese bagai, pastu memulakan operasi menumis sos daging dulu...Sekali tengok api dapur, apa pasal makin kecik ni? haishhhhhhhhhh! Dia buat hal pulak jam 10.30 ni...Dah la nk kene gi sekolah jam 12.15pm...Masalahnya dh stat menumis bawang pon...Terpaksa la membatalkan niat nk buat lasagna dan akhirnya, guna rice cooker untuk buat spageti je...Huhuh...Apa boleh buat kan??? 

Jadi, ni resepi drp mane pon tak tau la...Cumanya basic buat spageti ni saya belajar dengan Mak Tam Sri Gombak (adik ipar ayah saya, kirenye isteri pakcik saya la) beberapa tahun yang lalu...Lama jugak tu...Lebih2 kurang la resepinya tu...Cuma, dia selalu guna sos Kimball. Tapi kali ni saya guna sos Maggi yang dalam bentuk serbuk tu. Saje nak try2 macam mana rasa. Dulu kecoh jugak sos Prego tak halal la, ada daging babi la, jadi kalau dah tahu macam tu, beralihlah kepada yang halal...Sos Kimball & Maggi memang ada cop halal...Tak risau dah bab tu...

SPAGHETTI BOLOGNAISE AYAM SEGERA MAGGI
resepi : Mak Tam
olahan : Nuwairani

Bahan :
1 sudu makan marjerin / butter (40g)
1/2 biji bawang besar - potong dadu
200 g daging ayam cincang (Ramly)
3 batang sosej - potong nipis
300 ml air (1 1/2 cawan)
1 paket perencah sos spaghetti bolognaise Maggi
2 sudu besar sos cili
2 biji tomato - potong dadu
1 ketul kiub pati ayam knorr
sedikit gula
sedikit garam
sedikit serbuk lada hitam ajishio
spageti secukupnya

Cara :

  1. Rebus spageti dengan 1/4 sudu kecil garam dan 1 sudu besar minyak. Pastikan air mendidih dulu baru masuk pasta tu ye. Spageti lembut, toskan. Masa rebus lebih kurang 12-15 minit.
  2. Sambil2 tunggu spageti lembut, boleh panaskan marjerin/butter, tumis bawang hingga sedikit layu. Note : Mak Tam cakap, kalau guna marjerin/butter tumisan akan jadi lebih wangi + bawang kita tidak akan hangus. Sepatutnya guna butter. tapi sy ikut Mak Tam guna Marjerin Puteri sebab nk jimat kos! Hehehe...Bau wangi tau!
  3. Masukkan ayam, kacau sekejap supaya tidak berketul kemudian masukkan sosej. Goreng hingga masak kejap.
  4. Masukkan air dan perencah sos, kacau sebati barulah masuk sos cili, tomato, kiub pati ayam.
  5. Renehkan selama 10 minit. Rasa dulu kuahnya baru tambah gula, garam dan lada hitam.
  6. Boleh hidangkan spaghetti bolognaise anda!
  7. Note : Boleh ganti ayam tu dengan daging cincang. Tambah sayur2 seperti celery, cendawan butang, capsicum jika suka. Saya tak tambah sebab tak cukup bahan.
Kuah yg dah siap...Memang boleh dapat banyak...Kalau setakat nk makan untuk 4-5 orang tu masih cukup la..Kalau takut tak cukup, tambah la sos tomato ke, sos cili banyak2. Saya sengaja buat cair2 sikit sebab suke hirup kuahnya. Heheh...Rasanya pon boleh tahan la...Kalau nk banding dengan Prego, memang la sedap Prego, tapi yang penting ini HALAL. Tak risau dah yang itu...


Ni la rupa Perencah yang saya guna. Kalau ikut di paketnya tu dia tulis, CUMA TAMBAH DAGING KISAR & SPAGETI je. Masalahnya, takkan la kita pon malas sampai mcm tu sekali kan? Mesti nak tambah2 jugak sedikit sebanyak bahan2 lain. kat dalam ramuan memang dah ada macam2 termasuk bawang putih, oregano, lada hitam, tomato, gula, garam. Jadi, tak perlu susah2 nak beli oregano yg mahal2 tu ye. Harga??? Sangat2 berpatutan..Yang ni saya beli RM2.50 je. Hari tu ada nampak di Giant harga lagi murah. Mungkin masa tu tengah promosi kot. Paket2 mcm ni jugak la yg selalu dikirim untuk Mr. Google nun di sana...Nak kirim yang sos Kimball takot pecah la pulak (walaupun dia lagi suka yg tu). 

Nampak tak cop HALAL tu??? heheh...BTW, personally saya lagi suka sos spageti kimball sebenarnya. Cuma yg ni senang nk bawa sebab tak berat. Huhuh... Apapun, kalau kene cara masaknya, memang tetap sedap jugak!

jangan mintak2 ye sebab cik hosmate dah habiskan pon! Huhuh....

15 comments:

Juwita Jamaludin said...

nani .. nak minta jugakk..ngeeee..:) best makan tambah2 kalau orang masakkan

nuwairani ismail said...

itu memang dah...tunggu kat meja makan, orang hidangkan je...aduh...bahagianya hidup...tapi memang takkan dapat la...

Hanis MY said...

wahh dapnyerrrr tetiba nak minta mama poskan dr kb hehe...tak tido lg ko? lewat doh ni...hanis tito dulu eh

nuwairani ismail said...

hanis : kalau nk pos, bagus pos sampai 9 kilo lebih gitu. sebab hari tu ada tanya di pej pos kt kinabatangan. dia cakap kalau 1-5 kilo, rate lain. kalau 5-10 rate lain. begitu juga dgn 11 ke atas. ini utk pos kapal laut la.paling cepat 3 minggu. paling lama 2 bulan. huhuh...kalau nk pos udara, mahal sgt. tak termampu. selalunya nani kumpul dulu barang, sekali pos. kalau 5-9 kilo tu baru RM63.10.

kasihredha said...

betul ke prego tak halal??
ayoyoooo...baru tau ni :(

nuwairani ismail said...

Kak Kasih : tak berani nak buat pengesahan juga...dr segi packagingnya memang barang tu diimport dr luar negara. ada timbul desas desus dalam internet pasal keraguan kandungan dalam Prego. Kalau dalam perencah jenama Maggi, dia ada tulis mengandungi IKAN. Tapi dalam Prego, diorg cakap ada DAGING. tak tau daging apa...Kalau ikan takpela tak perlu sembelih...

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum nani...
waduh2... sedapnya akak tgk spghti tu nani... terliur akak d buatnya tau.. meh bagi sepiring kat akak.. kalau dah licin dah.. nak nani buatkan yg baru ek tuk akak.. hehehe

Nieza said...

sedapnya spaghetti tu....akak suka...dok sini tak jumpa mee selalu mkn spaghetti jer la...:)

nuwairani ismail said...

waalaikumussalam kak diana...dah lama betol tak makan spageti ni...dapat makan tadi, tak sampai 5 minit, dah habis sepiring! hahah

nuwairani ismail said...

kak nieza : kalau laksa johor pon guna spageti kan? laksa siam mcm guna angel hair. kalo tak pon yg lagi halus dr angel hair tu. okla spageti...tak risau tarikh expired. leh simpan lama...kalau mee simpan lama2 nanti keras jadinya...

Amie said...

selamat pagi Nani,
kakak pun ada dgr jugak cerita prego tu... tapi tak tahulah benar ke tidak, apa pun kena hati2lah.... selepas dgr pasal prego tu...lama kak amie tak buat spaghetti utk anak2,
nak cubalah juga guna jenama maggie

nuwairani ismail said...

selamat pagi kak amie! eh, bukan ke kak amie ada meting pagi ni? heheh...

cubala buat kak amie..tapi rasanya memang la tidak sesedap prego...tapi rasa spageti tetap ada..kalau ibu2 yg masak untuk anak2 ni, takde diorg nk pertikai sedap ke tak nye...(ke cane?)

AI said...

- gas xde pon masih boleh masak kan...caya lah...

nuwairani ismail said...

hihih....sebab dh menumis pon...kalo tak, memang kensel dah masak...

Mieza said...

nani..selamat pngantin baru..dah masak guna MAGGI naper tak join contest maggi yg akak organize tu dik?