kehidupan adalah satu nikmat

Saya hanyalah insan biasa yang cuba untuk menjadi luar biasa. tidak ada yang sempurna di dalam dunia ini tetapi tidak salah jika kita berusaha ke arah kesempurnaan...walau apa pun, semuanya kembali kepada Yang Maha Pencipta...jika diizinkan-Nya, maka dapatlah kita merasai nikmat yang hanya sementara ini...kehidupan adalah sesuatu yang sangat indah jika kita pandai mencorakkannya...LIFE IS BEAUTIFUL....

Saturday, July 2, 2011

Coto Makasar

Assalamualaikum....Selamat petang....

Haiyyaaa...Saya seolah-olah dah lupa macam mana perasaan orang yang bosan apabila duduk di rumah hari sabtu dan ahad. Sebab boleh dikatakan setiap minggu memang ada aktiviti yang perlu dibuat di sekolah. Setiap kali Sabtu dan Ahad pula tu. Rasa macam dah lama betol tidak masak betol2. Heheh... Jadi, gara2 Larian 1 Murid 1 Sukan tadi, saya tak sempat juga nk masak tengah hari. Makanya terpaksalah membeli sahaja makanan di luar. Kali ni COTO DAGING dari RESTORAN NUR CAHAYA di Sungai Ruku (Jalan Lahad Datu-Kinabatangan). 

Masih ada lagi yang tertukar antara SOTO & COTO. Sebenarnya dua makanan ini adalah berbeza. Kalau di semenanjung memang banyak la hidangan soto. Tapi di Sabah, coto yang banyak dijual. Makanan ni berasal dr Makasar (kawasan Indonesia). Ada nasi impit, daging rebus dan kuah sup. Cara masak kuah supnya lebih kurang sama juga dengan kuah sup biasa. Cuma, kuah coto ditambah lagi dengan kacang tanah kisar. Jadi, kuah coto akan jadi lebih pekat dan bau kacang. Bagi penggemar sup macam sy, memang sy cakap sedap la...Lebih2 lagi dihidangkan dengan sambal belacan tumis. Haaaa...seumur hidup sy, pertama kali sy makan sambal belacan tumis ni di Sabah la. Mereka akan buat sambal belacan macam biasa. Lepas tu ditumis atas dapur sehingga pecah minyak. Perghhhh! Aromanya!!!'

jemput tengok!!!

12 comments:

IXORAROXI said...

tengok dah, 1st time tengok..bibik akak pandai buat bakso, tak ada pulok coti macam ni

Nuwairani said...

kalau bakso ada bebola daging tu...kuah sup juga...tapi sy tak berapa suka bakpo..lagi suka coto..

tun_telani said...

Oooo.. 1st time tengok.. tp kak tun x makan daging.. tekak nii rasa mcm xleh telann je daging tuu

Ida,Japan said...

nani...ingatkn salah taip tadi, coto ada erk...tak pernah dgr, tak biasa lagi ngan makanan belah2 sabah ni..cam soto jerk

Nuwairani said...

kak tun : ada jugak coto ayam. tapi jarang orang masak la kot,. selalu jumpa yang daging je..

Nuwairani said...

kak ida : lebih kurang soto je pon..cuma soto banyak lagi perkakas lain..coto lebih simple. kuahnya aje yg kene tambah kacang..

Amie said...

Assalam Nani,
pandai makan coto ye.... biasanya Kak Amie jumpa coto daging campur perut, ada buras dalamnya, cuma tak tahan sambalnya, pedessssss... tapi memang best!

Sheery Dream Cakes said...

Assalamualaikum nani ( baru tau panggilan nie.. heheeh )..
coto nie akak x perna lg makan walaupun dok kat labuan.. nampak sedap tuu.. x tauy ler ada ker x kat labuan nie...

ady said...

as-salam
tengok macam soto ayam aje..

Nuwairani said...

w'salam kak amie : dalam ramai2 yg komen ni kak amie jela kot yg kenal coto. heheh...setengah tmpt, dia jual coto campur. yg ini coto daging je. rasanya boleh campur jugak tu. kalau kak amie pernah makan di restoran aeba on the way LD-Bukit Garam tu pon ada jual coto sedap.

Nuwairani said...

kak diana : nani tak pasti pulak kt labuan ada jual coto ke tak sebab tak pernah sampai labuan lagi. rugi betol kan, dh 3 tahun kt sabah tapi belom pernah sampai labuan..

Nuwairani said...

ady : mmg ada iras2 soto. mula2 dlu sy ingatkan orang sabah ni tak pandai mengeja (kejam betol pemikiran). tapi rupenye coto & soto ni memang benda yang berbeza. lebih2 lagi pada rasa kuahnya.