kehidupan adalah satu nikmat

Saya hanyalah insan biasa yang cuba untuk menjadi luar biasa. tidak ada yang sempurna di dalam dunia ini tetapi tidak salah jika kita berusaha ke arah kesempurnaan...walau apa pun, semuanya kembali kepada Yang Maha Pencipta...jika diizinkan-Nya, maka dapatlah kita merasai nikmat yang hanya sementara ini...kehidupan adalah sesuatu yang sangat indah jika kita pandai mencorakkannya...LIFE IS BEAUTIFUL....

Friday, July 15, 2011

Hati2 Dengan Bahan Kimia Dalam Kosmetik & Makanan Anda!!!

Assalamualaikum....Salam bahagia....

Hari ni rasa macam hari Sabtu pula. Mana tidaknya, awal pagi dah kene pergi berkursus 1 Murid 1 Sukan. Seramai 200 orang guru dari SK dan SM daerah Kinabatangan dipanggil berkursus. Jadi, saya ni antara di kalangan insan terpilih...Dahlah berkursus sampai hari Ahad. Chettts! Orang lain seronok je dapat berehat di rumah. Panjang pulak pendahuluan...Biasalah, cikgu BM sekolah rendah saya dulu pernah pesan, kalau buat karangan, satu perenggan sekurang-kurangnya mesti ada 2 ayat. Ni memang terlebih suda!

Ok, memandangkan saya berkursus selama 3 hari, jadi selama 3 hari juga la saya nak gantung periuk. Baru je semalam enjoy2 dapat buat kek lapis kan. Siap dipuji2 sedap lagi bila bawakan untuk kawan2 berkursus sama. Huhuh.... Seronok pulak kalau orang suka masakan kita. Mungkin kuranglah entry masak2 dalam masa 3 hari ni... Hari ni saya nak berkongsi maklumat dengan kawan2 tentang bahan kimia yang terkandung di dalam kebanyakan kosmetik kita. 

Mula2 saya dapat tahu daripada seorang rakan yang belajar di France. Dalam FB nya dia letak gambar eye shadow yang masih baru, belum guna kemudian dihancurkan...Bila saya tanya kenapa, dia jawab di dalam eye shadow itu terkandung PARABEN. Terus sy minta link tentang info tersebut. Jadi, saya C&P di sini la ya.  Maklumat in english. Saya nak tolong translate pon tak pandai. Paham2 sendiri la ye. Kalau tak faham, boleh bukak dictionary.


Butylparaben 
Potential breast cancer risk and endocrine disruptor raising concern for impaired fertility or development, increased risk for certain cancers, itching burning and blistering of skin. Found in body products.


Isobutylparaben
Potential breast cancer risk. Itching, burning and blistering of skin. Found in body products.


Methylparaben 
Potential breast cancer risk and endocrine disruptor raising concern for impaired fertility or development of fetus, and increased risk for certain cancers, itching, burning and blistering of skin. A close cousin of benzoic acid: poisonous and moderately toxic it is found in body products.


Propylparaben 
Potential breast cancer risk and endocrine disruptor raising concern for impaired fertility or development, and increased risk for certain cancers, itching burning and blistering of skin, gastrointestinal or liver toxicity hazard. A close cousin of benzoic acid: poisonous and moderately toxic. Found in body products.

Sebenarnya banyak lagi bahan kimia lain yang kita tidak tahu kesan bahayanya kepada diri kita..Untuk maklumat lanjut, kawan2 boleh rujuk pada LINK ini. Kalau ikut pengalaman saya menjaga baby di Taska suatu ketika dahulu, pernah saya jaga anak seorang pakar kanak2. Katanya, baby cukuplah diurut menggunakan baby oil saja. Tidak perlu losen kerana itu lebih menyumbang kepada ruam..Hmm...memang pon...Kandungan dalam semua losen Johnson & Johnson mengandungi PARABEN. Losen lain sy tidak pasti...Jadi, hati2 dalam memilih produk yang sesuai untuk kesihatan diri dan keluarga anda...

ini yang saya sempat kumpul dalam bilik saya (guardian wet wipes, guardian nose strips, in2it compact powder, in2it two way foundation, vaseline moisture lotion, nivea deodorant spray)

Saya sekadar berkongsi apa yang saya tahu...Selebihnya apa tindakan kawan2 semua terpulanglah...Saya sendiri pun ada jugak produk yang mengandungi PARABEN. Kalau nak buang pon rasa sayang kan...Jadi, dah habis botol yang ni, pasni tak beli dah kot. BODY SHOP banyak menawarkan produk bebas PARABEN. Tu entry lenkali la ye. hihih....

20 comments:

Hanis MY said...

itulah skrg ni byk sgt chemicals bahaya betul kena check kalau nak beli dan ingat nama2 chemicals hok bahayo tu..

Cheq Sue said...

naseb baik mekapnya tak sebanyak itu.. hanya deodorant & krim muka...harap2 bebas la bahan2 kimia tuh

Amie said...

syukur tak pakai jenama yang tu,harap yg diguna pakai sekarang ni selamat.... terima kasih Nani.

Nuwairani said...

hanis..memang pon...risau sgt...org dulu2 pakai bedak sejuk je...tu pasal ok je sihat sampai skrg..

Nuwairani said...

cheqsue : pasni kene detil lagi la bab ingredients tu..byk lagi chemical lain yg bahaya..tapi paraben ni antara terbahaya la...

Nuwairani said...

kak amie...sama2 juga...suka kalau dpt berkongsi maklumat dgn org lain..harap2 sedikit sebanyak membantu..

kasihredha said...

manyak mahaya ooo

Yana Shaiful said...

skg byk sgt produk kosmetik..klu xati2 pilih mmg bahaya laa..bwk mudarat..hrp2 k.yana punya kosmetik xde laa sprt yg disebut tuu hehee..

Wani Fadhilah said...

Salam..
terima kasih k nani..
wani ad guna losyen johnson baby..patutlah kulit wani selalu naik biji2 macam ruam selalu..takutlah pula bila baca effect of bhan kimia tu..lepas ni dah nak kena tukar losyen lain..

Nuwairani said...

kasih redha : mencegah lebih baik dr mengubati...

Nuwairani said...

kak yana : beware la...esp ada baby kan skrg..kulit baby lagi sensitif drp kulit kita...

Nuwairani said...

wani : try cari losen di body shop...so far, kandungannya berasaskan tumbuhan,..tapi kene tengok jugak ingredients sebab ada body shop mengandungi paraben

Hanis MY said...

p/s: hebat, betul dah ejaan tu, byk eh pengalaman kat jepun, nanti dtg jalan sendai plok...

dZana said...

slm dik.. gud info ni.. selalunya tau ..saja buat tak tau jer.. hihihi.. akk sejak naik sekolah..(jun) setiap sabtu.. hingga julai 30.. sabtu full aktivt sek n daerah.. penatnya aduhai... mcm2 rasa ader..

sekadar satu coretan said...

tq adenye info ni..
sekarang ni melambak2 ade barangan kecantikan ni..takutnye...kalau tersalah pakaikan...

azila said...

tros nak cek brg2 sendiri..risau plak kalo ader, nak buang sayang..huhuh.tp kena buang gak utk kesihatan..huhuh

Nuwairani said...

hanis : pasti akan ke sana...tapi takot nk gi sendai.. :(

Nuwairani said...

kak zana : kalau dh terjebak dlm bidang pendidikan ni, memang takleh nk lari dah...

Nuwairani said...

kak ain : saling memperingati antara satu sama lain...

Nuwairani said...

kak zila : memang sayang nk buang..tapi adalah lebih baik kalau tak pakai...